Jump to content
Planeta.Ge

"რეხაში ქრისტემდე 3 ათასი წლის ციკლოპური ციხეებია" - მისტიკური სოფელი საქართველოში


რე­ხას შე­სა­ხებ შე­საძ­ლოა ბევ­რს არც არა­ფე­რი გსმე­ნი­ათ. წალ­კის მუ­ნი­ცი­პა­ლი­ტე­ტის სო­ფე­ლი, რო­გორც წარ­სულ­ში, ახ­ლაც თვალს მო­ფა­რე­ბუ­ლია. ამ სოფ­ლი­დან უახ­ლო­ეს სოფ­ლამ­დე უკაც­რი­ე­ლი მან­ძი­ლი 15 კი­ლო­მეტრზეა გაშ­ლი­ლი და ბორ­ცვე­ბი­სა და მდე­ლო­ე­ბის გარ­და, არც არა­ფე­რი შეგ­ხვდე­ბათ. სხვა­თა შო­რის, 1795 წელს აღა-მაჰ­მად-ხა­ნის რბე­ვას (10000 ქარ­თვე­ლი წა­იყ­ვა­ნა ტყვედ) ეს ერ­თა­დერ­თი ქარ­თუ­ლი სო­ფე­ლი გა­და­ურ­ჩა. ასე იყო რუ­სულ იმ­პე­რი­ა­შიც: რო­დე­საც რუ­სეთ­მა თრი­ა­ლე­თის გა­უ­კაც­რი­ე­ლე­ბულ 48 სო­ფელ­ში ბერ­ძენ-სო­მე­ხე­ბი ჩა­მო­ა­სახ­ლა, მათ შო­რის ერ­თა­დერ­თი რეხა ინარ­ჩუ­ნებ­და ქარ­თუ­ლო­ბას. ამით ეს პა­ტა­რა სო­ფე­ლი ერ­თგვარ გლო­ბა­ლი­ზა­ცი­ის ცენ­ტრა­დაც იქცა: ვინ აღარ მო­დი­ო­და და ცხოვ­რობ­და აქ: ბერ­ძნე­ბი, სომ­ხე­ბი, თურ­ქე­ბი, რუ­სე­ბი, ქურ­თე­ბი და ა.შ., მაგ­რამ რე­ხას ქარ­თუ­ლი ძირი ნედ­ლი რჩე­ბო­და. პი­რი­ქით, ყვე­ლა­ფე­რი "გა­და­ხარ­შა" და გა­ა­ნე­იტ­რა­ლა, მათ შო­რის თურ­ქუ­ლი ენის ზე­ო­ბაც, რო­მე­ლიც თურ­ქე­თი­დან უკან მობ­რუ­ნე­ბულ სამ­ცხე-ჯა­ვა­ხე­თის ქარ­თვე­ლო­ბას მოჰ­ყვა. თურ­ქუ­ლად მო­სა­უბ­რე თა­ნა­სოფ­ლე­ლე­ბის ხსოვ­ნა დღემ­დე შე­მორ­ჩა გუ­ლი­კო სა­ბა­ძეს. ის ერ­თა­დერ­თია, ვინც რე­ხას მის­ტი­კურ ის­ტო­რი­ას სწავ­ლობს. გთა­ვა­ზობთ მას­თან ინ­ტერ­ვი­უს "კვი­რის პა­ლიტ­რის" არ­ქი­ვი­დან:

- ამ­ხე­ლა თურ­ქო­ბა­ში, მთე­ლი თრი­ა­ლე­თის დაც­ლის დროს, ერ­თა­დერ­თი სო­ფე­ლი რეხა არ და­ი­ცა­ლა, თა­ნაც იდენ­ტო­ბა შე­ი­ნა­ხა. შე­მო­სე­ვე­ბი­სას მო­სახ­ლე­ო­ბა­დაც­ლილ ნა­სოფ­ლა­რებ­სა და ხე­ვებს აფა­რებ­დნენ თავს, მერე კი უკან ბრუნ­დე­ბო­და. ამ სოფ­ლი­დან არი­ან ღვი­ნი­აშ­ვი­ლე­ბი, ვახ­ტან­გიშ­ვი­ლე­ბი, სა­ბა­ძე­ე­ბი, გო­გა­ლა­ძე­ე­ბი, ბა­კუ­რა­ძე­ე­ბი... 1830-იან წლებ­ში, რო­დე­საც რუ­სეთ­მა თურ­ქე­თი­დან სომ­ხე­ბი და ბერ­ძნე­ბი ჩა­მო­ა­სახ­ლა, მათ­თან ერ­თად სამ­ცხე­ში ქრის­ტი­ა­ნი, მაგ­რამ უკვე თურ­ქუ­ლე­ნო­ვა­ნი ქარ­თვე­ლო­ბაც დაბ­რუნ­და. ისი­ნი სო­ფელ რე­ხა­ში და­სახ­ლდნენ. მათ მარ­თლმა­დი­დებ­ლო­ბა სას­წა­უ­ლის ძა­ლით ჰქონ­დათ შერ­ჩე­ნი­ლი. სა­მა­გი­ე­როდ, ქარ­თუ­ლი აღარ ახ­სოვ­დათ. ამის გამო სო­ფელ­ში მე­ო­რე სა­სა­უბ­რო ენად თურ­ქუ­ლი იქცა. თით­ქოს ახ­ლაც ჩა­მეს­მის მათი უხუ­ცე­სე­ბის თურ­ქუ­ლი სა­უ­ბა­რი, რო­მელ­საც ძა­ლი­ან ღრმა და მწა­რე ფეს­ვე­ბი ჰქონ­და: სამ­ცხე-ჯა­ვა­ხე­თის ქარ­თვე­ლო­ბა ხომ ერ­დო­ი­ან-გვირ­გვი­ნი­ან სახ­ლებ­ში ცხოვ­რობ­და, ანუ ერ­დო­ზე ოჯა­ხის ხმა­უ­რი მშვე­ნივ­რად ის­მო­და. ამით სარ­გებ­ლობ­დნენ თურ­ქე­ბი, ღა­მით მი­ე­პა­რე­ბოდ­ნენ, ერ­დო­ზე გაწ­ვე­ბოდ­ნენ და ოჯა­ხის სა­უ­ბარს უგ­დებ­დნენ ყურს.

83154419_480176216225481_724071549836984

თუკი ამ დროს ვინ­მე ქარ­თუ­ლად და­ი­ლა­პა­რა­კებ­და, მთელ ოჯახს მა­შინ­ვე ამო­წყვეტ­დნენ. ჩემი წი­ნა­პა­რი სა­ბა­ძე­ე­ბის სო­ფე­ლი სწო­რედ ქრის­ტი­ა­ნო­ბის შე­ნახ­ვის­თვის ამო­ხო­ცეს თურ­ქებ­მა ერთ ღა­მე­ში. მათ­გან ჩემი წი­ნა­პა­რი სა­ბა­ძე­ე­ბი ბე­ბია ულუმ­პი­ას გა­და­ურ­ჩე­ნია, - არა­ვინ იცის, რო­გორ გა­მო­ა­პა­რა სამი შვი­ლიშ­ვი­ლი ღა­მით და ახალ­ცი­ხის სო­ფელ ხე­ოთ­ში შე­ა­ფა­რეს თავი. მერე კი, როცა მოძ­ლი­ერ­და, სო­ფელ­ში წმინ­და ბარ­ბა­რეს XVI სა­უ­კუ­ნის ეკ­ლე­სი­ას სამ­რეკ­ლო აუ­შე­ნა, წარ­წე­რით "ულუმ­პი­ამ აღა­შე­ნა". დე­და­ჩე­მი ხში­რად ახ­სე­ნებ­და დიდ ბე­ბია ულუმ­პი­ას. მა­შინ ეს სა­ხე­ლი სხვა ასო­ცი­ა­ცი­ას იწ­ვევ­და, ვფიქ­რობ­დი, ოლიმ­პია ხომ ბერ­ძნუ­ლი სა­ხე­ლია, ალ­ბათ, ულუმ­პი­აც ბერ­ძე­ნი იყო და მეც ბერ­ძნუ­ლი სის­ხლი მაქვს-მეთ­ქი. რო­დე­საც ხე­ო­თის ეკ­ლე­სი­ის წარ­წე­რა ვნა­ხე, მა­შინ უკვე ჩემი წი­ნაპ­რე­ბის ტრა­გე­დი­ის სიღ­რმეც მთე­ლი ძა­ლით შე­ვიგ­რძე­ნი. შე­საძ­ლოა ამი­ტო­მაც გა­დავ­წყვი­ტე ჩემი სოფ­ლის ის­ტო­რი­ის შეს­წავ­ლა. წლე­ბია ვიკ­ვლევ და რაც დრო გა­დის, უფრო და უფრო მიკ­ვირს, რამ­ხე­ლა ტკი­ვი­ლი გა­და­უ­ტა­ნია ამ ხალ­ხს. დრო რომ გა­ვი­და, იმ სამი ძმა სა­ბა­ძე­ე­ბის შთა­მო­მა­ვა­ლი სო­ფელ რე­ხა­ში ამო­სახ­ლდა, სა­დაც მეც და­ვი­ბა­დე. სა­ფიქ­რა­ლა­დაც კი ძნე­ლია, 48 სომ­ხურ და ბერ­ძნულ ოჯახს შო­რის ერ­თა­დერ­თმა შე­ი­ნარ­ჩუ­ნო ქარ­თვე­ლო­ბა. ძნე­ლია არ გა­ით­ქვი­ფო ამ­დენ ხალ­ხში: თქვენ წარ­მო­იდ­გი­ნეთ, არა მარ­ტო ბერ­ძნე­ბი და სომ­ხე­ბი, რუ­სე­თის იმ­პე­რი­ას თურ­ქე­თი­დან ქურ­თე­ბი და თურ­ქე­ბიც ჰყავ­და ჩა­მო­სახ­ლე­ბუ­ლი. მათი სოფ­ლე­ბი რე­ხის მიმ­დე­ბა­რედ იყო. ქურ­თებ­მა და თურ­ქებ­მა თრი­ა­ლეთ­ში ცხოვ­რე­ბა­ზე მხო­ლოდ იმი­ტომ თქვეს უარი, რად­გან რუ­სეთ­მა ისე­თი­ვე გა­და­სა­ხა­დე­ბი და­უ­წე­სა, რო­გორც სხვა ხალ­ხს. არ ვიცი, რა მო­ლა­პა­რა­კე­ბა იყო რუ­სე­თის იმ­პე­რი­ა­სა და მათ შო­რის, რა­ტომ არ უნდა ჰქო­ნო­დათ გა­და­სა­ხა­დე­ბი, მაგ­რამ ასე კი იყო. მათ­მა და­უ­ბეგ­რა­ო­ბამ დიდი უკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბა გა­მო­იწ­ვია ბერ­ძენ­თა და სო­მეხ­თა სოფ­ლებ­ში.

42596477_1876069432475508_10961650107337
ეს უზარ­მა­ზა­რი ქვა წი­ნაქ­რის­ტი­ა­ნუ­ლი ხა­ნის ძეგ­ლად არის მიჩ­ნე­უ­ლი. მას­ზე გა­მო­სა­ხუ­ლია მო­ცეკ­ვა­ვე ქალი - ე.წ. რე­ხის ურჩხუ­ლი, ნი­კო­ლოზ ვა­ჩე­იშ­ვი­ლის აზ­რით, ეს წარ­მარ­თო­ბის დრო­ინ­დე­ლი წმინ­და ად­გი­ლია

 

 
 
 
-1:19
 
 
 

რე­ხა­ში ქრის­ტემ­დე 3 ათა­სი წლის ციკ­ლო­პუ­რი ცი­ხე­ე­ბია ტო­ნი­ა­ნი ქვე­ბით მშრა­ლად ნა­შე­ნი. მეტ­საც გე­ტყვით, 2002 წელს აქ მკვლე­ვარ­მა ნი­კო­ლოზ ვა­ჩე­იშ­ვილ­მა ქვა­ზე ე.წ. რე­ხის ურჩხუ­ლის გა­მო­სა­ხუ­ლე­ბა აღ­მო­ა­ჩი­ნა და კვლე­ვაც გა­მო­აქ­ვეყ­ნა. "ურჩხუ­ლი" ნას­კას უდაბ­ნო­ში აღ­მო­ჩე­ნილ გა­მო­სა­ხუ­ლე­ბებს უახ­ლოვ­დე­ბა. ესე იგი, ამ მან­ძი­ლე­ბით და­შო­რე­ბულ ხალ­ხს ურ­თი­ერ­თო­ბა ჰქონ­და და, რო­მელ ეპო­ქა­ში - პე­რუს გა­მო­სა­ხუ­ლე­ბე­ბის ასა­კად ქრის­ტეს წელ­თაღ­რი­ცხვამ­დე 1800 წე­ლია ნა­ვა­რა­უ­დე­ბი. ვინ იცის, ამ ათას­წლე­უ­ლებ­ში აქ ხალ­ხმა რა გა­ი­ა­რა.

366331165_1496779767820648_9191245422591

XIX სა­უ­კუ­ნის სა­ზო­გა­დო მოღ­ვა­წე ილია ალ­ხა­ზიშ­ვი­ლი რე­ხე­ლე­ბის მდგო­მა­რე­ო­ბას ისე აღ­წერს, ტი­რი­ლი მო­გინ­დე­ბა: "გა­ვი­ა­რეთ მდი­ნა­რე ქცია და ვი­პო­ვეთ აქ ერ­თა­დერ­თი ქარ­თუ­ლი სო­ფე­ლი რეხა, რო­მელ­შიც 160 კომ­ლი ქარ­თვე­ლო­ბა ასახ­ლია. გა­მე­ხარ­და, ვი­ფიქ­რე, სულ არა­რა­ო­ბას, წამ­ლად ხომ დარ­ჩე­ნი­ლა ქარ­თვე­ლო­ბა წალ­კა­ში, მაგ­რამ ისე თქვე­ნი მტე­რი და და­მა­წყე­ვა­რი და­ღონ­დეს, რო­გორც მე ამ რე­ხე­ლე­ბის ნახ­ვამ და­მა­ღო­ნა. აჰა, შენი ნაფ­ლე­თე­ბი მრა­ვალ­ტან­ჯუ­ლო სა­ქარ­თვე­ლო!

42580835_1876070439142074_91934563011479

რე­ხე­ლებ­მა ქარ­თუ­ლი საყ­ველ­პუ­როდ ძლივ­სღა იცი­ან და ამა­თაც ღვიძ­ლი დე­და­ე­ნის, ქარ­თუ­ლის მა­გი­ერ დე­დი­ნაც­ვლად თათ­რუ­ლი ენა გახ­დო­მი­ათ. მღვდე­ლი ბერ­ძე­ნი ჰყავთ, რო­მე­ლიც ეკ­ლე­სი­ა­ში ბერ­ძნუ­ლად სწი­რავს. თუმ­ცა თვი­თო­ნაც არ ეს­მის, რასა სწი­რავს, რად­გან ბერ­ძნუ­ლი ლა­პა­რა­კი არ იცის, ეს მღვდე­ლი სა­ხა­რე­ბა­საც კი უთარ­გმნის თა­ვის მრევლს ბერ­ძნუ­ლი­დან თათ­რუ­ლად და ქა­და­გე­ბა­საც თათ­რულ ენა­ზე ამ­ბობს, რად­გან რე­ხე­ლებ­მა არც ერთი სი­ტყვა არ იცი­ან ბერ­ძნუ­ლი. მღვდელ­მაც ქარ­თუ­ლი არ იცის, ამი­ტომ აღ­სა­რე­ბა­საც თათ­რულ ენა­ზე ეუბ­ნე­ბი­ან".

 

- ღმერთო, რამხელა უბედურება გვაქვს გადატანილი, მართლაც ძალიან მყარი გადარჩენის "იმუნიტეტი" გვქონია!

- უპირველესად ეგ ღვთის ძალით არის, მერეა დანარჩენი ყველაფერი, რაც არ გვასვენებს და გვაფხიზლებს. მაგალითად, დედაჩემის ბიძა, თომა საბაძე, სიზმრად გამოცხადებებმა არ მოასვენა, სანამ რეხის ძველი, მიწით დაფარული ნაეკლესიარი ადგილი არ აღმოაჩენინა და გაათხრევინა. ჯერ ბავშვი­ იყო, ღვთისმშობელი რომ ნახა სიზმრად, ხალხი­ წაიყვანე და ესა და ეს ადგილი გათხარეთო. რატომ მაინცდამაინც თომას დაემართა­ ეს, არ ვიცი, მაგრამ ერთს კი გავიხსენებ: როგორც დედა ამბობდა, თომას დედა ეფემია თომას დაბადებიდან ერთი წელიწადი სულ ძილ-ბურანში ყოფილა და ვერ ფხიზლდებოდა. ერთი წლის შემდეგ უცებ გამოფხიზლებულა­ და ბალახეულობით სოფლის მკურნალობა დაუწყია, ძილში ვისწავლეო. რეხელები დღესაც მოგიყვებიან, ეფემიას ბალახებით ვინ იყო სოფელში გადარჩენილი. მოკლედ, თომას მამამ 40 კაცი წაიყვანა და სიზმრად ნაჩვენები ადგილი გათხარა. გორის არქივში მოვიძიე ის დოკუმენტაცია, სადაც ამ ხალხის სახელებია ჩამოწერილი, ოღონდ იქ წერია, ეს 40 კაცი ბოლშევიკურ ხელისუფლებას არ ემორჩილება, გამოხატავს ამბოხს მუშურ-გლეხური ხელისუფლების წინააღმდეგ და ზღაპრებს ჰყვებაო. ამ დროს კი განათხრელში მართლაც აღმოჩნდა ნაეკლესიარი საძირკველი, ჩუქურთმიანი ქვები და საეკლესიო მოღვაწეთა ნაწილები. სხვათა შორის, კურნებებიც შესრულდა. ამიტომაც აქაურობას ხალხი მიაწყდა და წმინდა ადგილს ძვირფასეულობას სწირავდა. ამ ძვირფასეულობით სოფლის მღვდელმა გიორგი დარჩიამ ნაეკლესიარზე ახალი ეკლესია ააშენა. ეს ყველაფერი სიტყვასიტყვით წერია 1925 წლის გაზეთ "კომუნისტში". ამ ყველაფრის გამო თომა საბაძე, დედამისი ეფემია და მღვდელი გიორგი დარჩიაც დაიჭირეს, გაასამართლეს და მეტეხის ციხეში ჩასვეს, მათი ჩვენებები კი თანამედროვე პრესაში დაბეჭდეს, მღვდელი გიორგი საბაძე სასამართლოზე კანტისა და ჰეგელის ციტატებით ლაპარაკობსო­. საკვირველი ის იყო, რომ მაშინ სამივე ციხიდან გამოუშვეს. ამასობაში სომხებმა გიორგი დარჩიას აშენებული ღვთისმშობლის შობის ტაძარი დაანგრიეს, რასაც უცნაური ამბავი მოჰყვა - შინ მისვლამდე ერთ მნგრეველს კისერი მოეღრიცა და ვეღარ გაასწორა, რის გამოც ეს ხალხი ისევ ჩვენს ოჯახს ამოადგა, დანაშაული გამოგვასყიდვინეთ, ეკლესიას ჩვენი ფულით ავაშენებთო. მშენებლობას ამჯერად ჩემი პაპა, გიორგი საბაძე ჩაუდგა სათავეში და სომხების გაღებული ფულით ახალი ტაძარი ააშენა. ამ მონანიე ხალხის შთამომავალები ისევ დადიან რეხის ამ ეკლესიაში სალოცავად. მოგვიანებით ეს ეკლესია კვლავ დააზიანეს, მაგრამ ისევ ააშენებინა თავი.

- მღვდელმა გიორგი დარჩიამ საიდან იცოდა კანტი და ჰეგელი?

- დამოუკიდებლობის დროს რეხელებმა­ პატრიარქ ამბროსი ხელაიას სთხოვეს, სოფელში ქართველი მღვდელი დაგვინიშნეო, და მანაც გიორგი დარჩია გამოუშვა. დარჩია ათონის მთაზე მოღვაწე ბერი იყო, ათონიდან ბერძნებმა ქართული საქმისთვის ბრძოლის გამო გამოაძევეს. რეხელებს ისე შეუყვარდათ ბერი დარჩია, მის მოგონებაზე ტიროდნენ. მეც ბევრი მიტირია მის გამო - 1937 წელს მაინც დახვრიტეს 77 წლის მოხუცი. იცით, რატომ? სტალინს მისწერა, რა დაგიშავათ რეხელმა ქართველობამ, წალკაში მხოლოდ ისინი იჩაგრებიან, მათ გარდა ხმა ყველას ამოეღებაო.

ერთ ამბავსაც გეტყვით: 1998 წელს მეგობართან ერთად რეხიდან 5 კილომეტრით დაშორებულ სოფელ ავრანლოში (ძველი ქართული სოფელი თეზი) გახლდით წირვაზე, სადაც ერთი ბერძენი ქალი, ანა სოტიროვა გამოგველაპარაკა. მიხვდა, რომ ქართველები ვიყავით და ამიტომ მოვიდა ჩვენთან. გვითხრა, გამომყევითო და ძველი ეკლესიის საძირკველზე წამოწყებული ახალი ეკლესიის თითქმის დასრულებული მშენებლობა გვაჩვენა. არ გაგიკვირდეთ, არავინ იცოდა, თუ აქაურ მიწაში რამე იყო, მაგრამ სოფელში ერთ კაცს ღვთისმშობელი გამოეცხადა და ამ ადგილის გადათხრა უბრძანაო. გავოცდით, როდესაც მიწაში ნაეკლესიარი, მისი ჩუქურთმიანი ქვები და საფლავები აღმოვაჩინეთ, მაშინვე ძველი ეკლესიის ადგილზე ახლის მშენებლობა წამოვიწყეთო. ეს ეკლესია ქართველებისაა და თქვენ უნდა მოუაროთო. დღეს იქიდან ბერძნები წასული არიან, ქართულ ფუძეზე­ მათი აშენებული ეკლესია კი ისევ დგას. აი, ასე ავღორძინდებით კვლავაც, რადგან რაც მოგვიტანია, იოლად არ მოგვიტანია, ჩვენი წინაპრების ლოცვით, ბრძოლითა და თავების დაჭრით მოვიტანეთ.

rexaa2-1680439931.jpg

თომა საბაძე, სიზმრად გამოცხადებებმა არ მოასვენა, სანამ რეხის ძველი, მიწით დაფარული ნაეკლესიარი ადგილი არ აღმოაჩენინა და გაათხრევინა. განათხრელში მართლაც აღმოჩნდა ნაეკლესიარი საძირკველი, ჩუქურთმიანი ქვები და საეკლესიო მოღვაწეთა ნაწილები. სხვათა შორის, კურნებებიც შესრულდა. ამიტომაც აქაურობას ხალხი მოაწყდა და წმინდა ადგილს ძვირფასეულობას სწირავდა. ამ ძვირფასეულობით სოფლის მღვდელმა გიორგი დარჩიამ ნაეკლესიარზე ახალი ეკლესია ააშენა. მოგვიანებით სომხებმა გიორგი დარჩიას აშენებული ღვთისმშობლის შობის ტაძარი დაანგრიეს, რასაც უცნაური ამბავი მოჰყვა - შინ მისვლამდე ერთ მნგრეველს კისერი მოეღრიცა და ვეღარ გაასწორა, რის გამოც ეს ხალხი ისევ ჩვენს ოჯახს ამოადგა, დანაშაული გამოგვასყიდვინეთ, ეკლესიას ჩვენი ფულით ავაშენებთო. მშენებლობას ამჯერად ჩემი პაპა, გიორგი საბაძე ჩაუდგა სათავეში და სომხების გაღებული ფულით ახალი ტაძარი ააშენა. ამ მონანიე ხალხის შთამომავალები ისევ დადიან რეხის ამ ეკლესიაში სალოცავად...

 

 

 

ავტორი: ეთერ ერაძე

ambebi.ge

0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

×
×
  • შექმენი...