Jump to content
Planeta.Ge

ბლოგერების სახლი: მე შევცვლი სამყაროს!


Recommended Posts

მე შევცვლი სამყაროს!

 

 

 

 

 

 

ადამსმითი

1723-1790

 

შოტლანდიელი პოლიტიკური ეკონომისტის და ფი­ლოსოფოსის, ადამ სმითის დაბადების ზუსტი თარი­ღი უცნობია. მაგრამ ცნობილია, რომ იგი მონათლეს 1723 წლის 5 ივნისს.

კლასიკურმა ბურჟუაზიულმა პოლიტიკურმა ეკო­ნომიამ განსაკუთრებულ განვითარებას მიაღწია ადამ სმითისა და მეორე ბრიტანელი მოაზროვნის – დე­ვიდ რიკარდოს შრომების საფუძველზე. XVIII საუკუნის დიდი ბრიტანეთი პოლიტიკური და ეკონომიკური გან­ვითარების უმაღლეს საფეხურზე იმყოფებოდა. ინტენსიურ აღმავლო­ბას განიცდიდა ვაჭრობა, მრეწველობა და სოფლის მეურნეობა. ამგვარ ფონზე ხელსაყრელი პირობები ჩამოყალიბდა ეკონომიკური აზროვ­ნების განვითარებისათვის, რომლის ნათელ მაგალითს წარმოადგენს ადამ სმითის მოღვაწეობა.

ადამ სმითი ეპოქალურ ნაშრომს „კვლევა ერების სიმდიდრის ბუ­ნებისა და მიზეზების შესახებ“ ქმნიდა ცხრა წლის განმავლობაში. იმ დროისათვის ვერავინ წარმოიდგენდა, რომ 1776 წელს ლონდონელი საზოგადოების წინაშე წარდგენილი ნაშრომი თავის მნიშვნელობას XXI საუკუნეშიც კი არ დაკარგავდა და განსაკუთრებული ინტერესის საგა­ნი იქნებოდა.

 

 

ადამიანის საქმიანობის ძირითად მოტივად სმითი მიიჩნევს ინდი­ვიდის ლტოლვას საკუთარი კეთილდღეობის ამაღლებისადმი. საკუთა­რი კეთილდღეობის განმტკიცებით, ადამიანი საბოლოო ჯამში ხელს უწყობს საერთო კეთილდღეობის გაუმჯობესებასაც. ამგვარი ლტოლვა განაპირობებს ყველა ქმედებას და აყალიბებს სამართლიან და რაცი­ონალურ წესრიგს საზოგადოებაში. ამ მოვლენას ადამ სმითმა „ბაზრის უხილავი ხელი“ უწოდა.

 

საზოგადოების სიმდიდრის წყაროდ ადამ სმითი ორ მთავარ ფაქ­ტორს: პროდუქციის წარმოებასა და მოხმარების მოცულობებს მიიჩნევს. ასევე განსაკუთრებული ღირებულების მატარებელია ავტორის მიგნება შრომის განაწილების შესახებ. სწორედ შრომის განაწილებას თვლიდა იგი ეკონომიკური პროგრესის ძირითად ფაქტორად. ქინძისთავის მა­ნუფაქტურის მაგალითზე სმითმა ნათლად წარმოაჩინა, თუ რამდენად იზრდება შრომის მოცულობა სპეციალიზაციის შედეგად. შრომის გა­ნაწილების ცალკეული შეხედულებები ჯერ კიდევ ადამ სმითის წინა­მორბედების მიერაა შესწავლილი, თუმცა მან აღნიშნულ თემას განსა­კუთრებული მნიშვნელობა შესძინა და დაადასტურა, რომ სიმდიდრის წყაროს სწორედ შრომა წარმოადგენს.

ასევე მნიშვნელოვანია ავტორის ხედვა კლასობრივი სტრუქტურის შესახებ. კერძოდ, მან გამოყო ძირითადი კლასები: მიწათმფლობელე­ბი, ფინანსური (სესხის გამცემი) კაპიტალისტები და ღარიბი მუშახელი. ხელფასის, მოგებისა და მიწის რენტის თეორიები მაღალი ეფექტურო­ბით იქნა ჩამოყალიბებული.

 

მთლიანობაში ადამ სმითის დამსახურება ისტორიული ხასიათისაა, რადგან მან შეძლო განესაზღვრა და ჩამოეყალიბებინა პოლიტიკური ეკონომიის კონტურები იმ დროისათვის დაგროვილი ეკონომიკური ცოდნის სისტემატიზაციის საფუძველზე. მისი კვლევები წარმოადგენენ XVIII საუკუნის საზოგადოებრივი აზრის უმაღლეს მწვერვალს, რომლებ­მაც სათავე დაუდეს შემდგომი პერიოდის ახალი ეკონომიკური თეორი­ების შემუშავებასა და დამკვიდრებას.

ადამ სმითი გარდაიცვალა 68 წლის ასაკში, ედინბურგში.

გამოკვლევა ხალხთა სიმდიდრის ბუნებისა და მიზეზების შესახებ

წიგნი მესამე თავი I სიმდიდრისბუნებრივიგანვითარება

  ადამ სმითმა დიდი წვლილი შეიტანა ხალხის ცხოვრებაში, დღეს რომ მის მიერ დაწერილი წიგნებით ვხელმძღვანელობდეთ, უდიდეს მოგებას მოვუტანდით მრავალ ქვეყანას.

 

იმ წესს, რომელსაც საერთოდ აუცილებლობა განსაზღვრავს, თუმცა არა უკლებლივ ყველა ქვეყანაში, ყოველ ცალკეულ ქვეყანა­ში ხელს უწყობს ადამიანთა ბუნებრივი მიდრეკილებანი. ადამიანთა შემოღებული წესები რომ არასოდეს არ მიიმართებოდეს ამ ბუნებ­რივ მიდრეკილებათა წინააღმდეგ, ქალაქები ვერსად ვერ გაიზრდე­ბოდა იმაზე მეტად, ვიდრე მათ გამოკვებას შესაძლებელს ხდიდა იმ ტერიტორიის მიწების დამუშავება და გაუმჯობესება, სადაც ისინი მდებარეობდა.

 

რასაკვირველია, ხელოსანთა განსაზღვრული რიცხვის დაუხმა­რებლივ მიწის დამუშავება ძალიან ძნელად მოხერხდებოდა და იგი ხშირ-ხშირად უნდა შეწყვეტილიყო ყოველთვის. მჭედლები, ხურო­ები, გუთნის და თვლების მკეთებლები, მეკასრეები, მეწაღეები და თერძები, ყველანი ხელოსნები არიან, რომლებისადმი მიმართვა მათი სამსახურის მისაღებად ხშირად სჭირდება მიწათმოქმედს. ეს ხელოსნებიც, თავის მხრივ, საჭიროებენ ერთმანეთის დახმარებას, და რადგან მათი საცხოვრებელი ადგილი აუცილებლად განსაზღ­ვრულ ადგილთან არაა დაკავშირებული, როგორც მიწათმოქმედი­სა, ამიტომ ისინი ბუნებრივია, ერთმანეთის ახლოს სახლდებიან და ამგვარად ქმნიან პატარა ქალაქს ანუ დაბას. მალე მათ მიემატებიან ყასბები, ლუდის მხდელები და მეპურეები, შემდეგ მთელი რიგი ხე­ლოსნები და წვრილი ვაჭრები, რომელნიც საჭირონი და სასარგებ­ლონი არიან მათ დროდადრო გაჩენილ მოთხოვნილებათა დასაკმა­ყოფილებლად და რომელნიც, თავის მხრივ, ხელს უწყობენ ქალაქის შემდგომ ზრდას. ქალაქის მცხოვრებნი და სოფლის მცხოვრებნი ერ­თმანეთს უწევენ სამსახურს. ქალაქი მუდმივი იარმარკა ანუ ბაზა­რია, რომელსაც სოფლის მცხოვრებნი მიმართავენ, რათა თავიან­თი ნედლი პროდუქტები გაცვალონ გადამუშავებულ პროდუქტებ­ზე. ამ აღებ-მიცემობის გზით ქალაქის მცხოვრებნი იღებენ როგორც მასალებს მათი სამუშაოსათვის, ისე საარსებო საშუალებებსაც. მზა პროდუქტების რაოდენობა, რომელსაც ისინი სოფლის მცხოვრებ­ლებზე ყიდიან, განსაზღვრავს მასალებისა და სურსათის რაოდენო­ბას, რომელსაც ისინი ყიდულობენ. ამიტომ მათი სამუშაო, მათი საარსებო საშუალებები შეიძლება გაიზარდოს მხოლოდ იმის მი­ხედვით, როგორ იზრდება სოფლის მოთხოვნა მზა პროდუქტების მიმართ, და ეს მოთხოვნა კი შეიძლება გაიზარდოს მხოლოდ მიწის გაუმჯობესებისა და დამუშავების ზრდის შესაბამისად.

 

ჩვენს ჩრდილო-ამერიკის კოლონიებში, სადაც ჯერ კიდევ ად­ვილ პირობებში შეიძლება დაუმუშავებელი მიწის მიღება, დღემ­დე არც ერთ ქალაქში არაა გამართული მანუფაქტურები, რომელ­ნიც შორეულ ბაზარზე ჰყიდიან თავიანთ პროდუქტებს. როდესაც ჩრდილო-ამერიკაში რომელიმე ხელოსანი დააგროვებს რაოდე­ნადმე იმაზე მეტ კაპიტალს, რაც საჭიროა მისი საკუთარი სარე­წაოს წარსამართავად, რომელიც ახლო მიდამოების მოთხოვნილე­ბის დაკმაყოფილებას ემსახურება, ის როდი ცდილობს იმ კაპიტა­ლით პროდუქტების გასაყიდად მანუფაქტურა გამართოს შორეულ ადგილებში, არამედ მას ხმარობს დაუმუშავებელი მიწის საყიდლად და დასამუშავებლად. ხელოსნიდან იგი იქცევა პლანტატორად, და ვერც მაღალი ხელფასი, ვერც ადვილი თავის რჩენა, რომელსაც ეს ქვეყანა უზრუნველყოფს, ხელოსნებს ვერ აცთუნებს იმუშაოს სხვე­ბისათვის და არა თავის თავისათვის. იგი გრძნობს, რომ ხელოსანი თავისი მუშტრების ყმა არის, რომლებისგანაც იღებს სარჩოს, მაშინ როდესაც პლანტატორი, რომელიც თავისი საკუთარი მიწის დამუ­შავებას ეწევა და საჭირო სარჩოს თავისი საკუთარი ოჯახის შრომით შოულობს, თვითონ არის ნამდვილად თავის თავის ბატონი და მთე­ლი ქვეყნიერებისგან დამოუკიდებელი.

 

პირიქით, იმ ქვეყნებში, სადაც დაუმუშავებელი მიწა აღარ მო­იპოვება ან მისი მიღება ადვილ პირობებში არ შეიძლება, თითოე­ული ხელოსანი, რომელმაც იმაზე მეტი კაპიტალი დააგროვა, რაც საჭიროა ახლო მიდამოებში შემთხვევით სამუშაოთა შესასრულებ­ლად, ცდილობს ისეთი პროდუქტები დაამზადოს, რომლებიც გა­იყიდება უფრო შორეულ ადგილას. მჭედელი აგებს რაიმე რკინის ქარხანას, ფეიქარი ტილოს ან შალის მანუფაქტურას.

 

როგორც მემამულის ან ფერმერის კაპიტალი უფრო უზრუნველყოფილია, ვიდრე მემანუფაქტურის კაპიტალი, ისევე მემანუფაქტურის კაპი­ტალიც, რომელიც მის მფლობელს აქვს მუდამ თავის თვალწინ და თავის განკარგულებაში, უფრო უზრუნველყოფილია ყოველგვარი შემთხვევითობისაგან, ვიდრე იმ ვაჭრის კაპიტალი, რომელიც საგა­რეო ვაჭრობას ეწევა.

 

ძველი ეგვიპტის, ჩინეთის და ინდოსტანის სიმდიდრე გვიმტკიცებს, რომ ხალხმა შეიძ­ლება მიაღწიოს სიმდიდრის ფრიად მაღალ საფეხურს, თუმცა მისი საექსპორტო ვაჭრობის უდიდეს ნაწილს უცხოელები აწარმოებენ. ჩვენი ჩრდილო-ამერიკის და ვესტ-ინდოეთის კოლონიების განვი­თარებას გაცილებით ნელი მსვლელობა ექნებოდა, მათი გარდამე­ტი პროდუქტის საექსპორტოდ მხოლოდ ის კაპიტალი, რომ ყოფი­ლიყო გამოყენებული, რომელიც თვით მათ ეკუთვნით.

 

ამრიგად, საგანთა ბუნებრივი მსვლელობისას, განვითარების ნე­ბისმიერ საფეხურზე მყოფი საზოგადოების კაპიტალი პირველ ყოვ­ლისა, მიმართულია მიწათმოქმედებისაკენ, შემდეგ – მანუფაქტუ­რებისაკენ და ბოლოს – საგარეო ვაჭრობისაკენ. ეს წესი ისე ბუნებ­რივია, რომ იგი, მე მგონია, ყოველ საზოგადოებაში, რომელსაც რა­იმე შესამჩნევი ტერიტორია ჰქონდა, ყოველთვის სრულდება ამა თუ იმ ზომით.

 

მიწების ნაწილი უნდა დამუშავებულიყო მანამდე, ვიდრე რამდენადმე მნიშვნელოვანი ქალაქები შეიძლებოდა წარმოშობილი­ყო და ამ ქალაქებში უნდა არსებულიყო რაიმე, თუნდაც განუვითა­რებელი, მრეწველობა, ვიდრე მათთვის შესაძლებელი გახდებოდა იმაზე ფიქრი, რომ საგარეო ვაჭრობისათვის მოეკიდნათ ხელი.

თუმცა საგანთა ამ ბუნებრივ წესს რაიმე ზომით ადგილი უნდა ჰქონოდა ყოველ ასეთ საზოგადოებაში, მაგრამ ყველა თანამედრო­ვე ევროპულ სახელმწიფოში იგი ზოგი მხრივ ყირამალა იქნა დაყე­ნებული. საგარეო ვაჭრობამ ზოგ ქალაქში გამოიწვია დაფუძნება უფრო სათუთი მანუფაქტურებისა ანუ ისეთებისა, რომელთა პრო­დუქტები უცხო ბაზარზე გასატანადაა გამოსადეგი; ხოლო მანუ­ფაქტურებმა და საგარეო ვაჭრობამ ერთად, გამოიწვია უმთავრესი გაუმჯობესება მიწათმოქმედებაში. ჩვეულება და ადათი, რომელიც პირვანდელი მთავრობის ბუნებამ შემოიღო ამ სახელმწიფოებში და რომლებიც დარჩა მას შემდეგაც, რაც ის მთავრობა მნიშვნელოვნად შეიცვალა, აუცილებლობის გზით ძალად ეწეოდა მათ ამ არაბუნებ­რივი და რეგრესიული წესისაკენ.

 

 მე დიდი სიამოვნებით გამოვიყენებდი ამ წიგნიდან: „გამოკვლევა ხალხთა სიმდიდრის ბუნებისა და მიზეზების შესახებ“ ამოღებულ ფრაზებს, რადგან მსოფლიოს დახმარება სჭირდება დღეს და თუ არ გამოჩნდებიან ძლიერი პიროვნებები რომელთაც  შეეძლებათ ამა თუ იმ სფეროში გარკვეული წილი შეიტანონ და იფიქრონ მაქსიმალურად ჩაერთონ თავის საქმიანობაში, უყაირათო შრომით არ მოაჩვენონ თავი საზოგადოებას და თუ არ ექნება თითოეულ მათგანს წაკითხული მრავალი წიგნი რომელიც ცხოვრების მასწავლებელია, ვერ იქნება პატრიოტი ადამიანი და ვერ დაიცავს ქვეყნის საერთო ინტერესებს, ვერ გააძლიერებს მას და წარუმატებელი ადამიანი იქნება, ეს კი ქვეყანას დააკნინებს და რაც გააჩნდა საამაყო იმასაც დაკარგავს. ამიტომ თუ არ ხარ ღირსი არც უნდა გეკავოს მაღალი ადგილი, ვიღაცას თუ ეპირფერები იმისთვის რომ დაგაწინაუროს ან საერთოდ არ გაგიშვან სამსახურიდან, მაშინ  აზრი არ აქვს ასეთ ყოფნა? არ ყოფნას?. უნდა მართავდე ქვეყანას ისე როგორც შეეფერება მას და გაითვლისწინო ასეთი ადამიანების აზრი როგორიც იყო: ადამსმითი  რადგან  ამდენ საუკუნეს გაუძლო თითოეულმა სახელმიფომ, ესეიგი ეს იმიტომ მოხდა, რომ მას ღირსეული ადამიანები მართავდნენ, ამიტომაც გაითვალისწინე ეს უკანასკნელი, რათა შენც მათნაირი თუ ვერ გახდები მიუახლოვდე მაინც, იყო დამსახურებული პიროვნება და ხალხს ისე შეაყვარო თავი რომ შენს გარდა არცერთი მმართველი აღარ უნდოდეთ.

* * * * *

ჯონლოკი

1632-1704

 

  ჯონ ლოკი ინგლისელი ფილოსოფოსია, რომლის ნაშრომები განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია, ერთი მხრივ, ახალი დროის ევროპული ცოდნის თეორიის, მეორე მხრივ კი – ლიბერალური პოლიტიკური მოძ­ღვრების განვითარებისთვის.

 

ლოკი ლიბე­რალური კონსტიტუციონალიზმის ანუ შეზღუდული ძალაუფლების უმ­თავრეს პრინციპებს აყალიბებს. ეს მას თანამედროვე ლიბერალური დემოკრატიის პირველ თეორეტიკოსად აქცევს.

ის ამბობდა: სიცოცხლე ადამიანს ღმერთისგან აქვს ბოძებული და, აქედან გამომდინარე, ადამიანს მისი ხელყოფის უფლება არა აქვს.

 

თუნდაც ბუნებით მდგომარეობაში, ადამიანს შეუძლია, იზ­რუნოს საზოგადო სიკეთეზე. კერძოდ, მას აქვს დასჯის ბუნებითი უფ­ლება – ყველას შეუძლია დასაჯოს ნებისმიერი ადამიანი, ვინც დაარ­ღვევს ბუნებით კანონს ანუ ხელყოფს მეორე ადამიანის სიცოცხლეს, თავისუფლებას თუ საკუთრებას.

 

მიუხედავად ამისა, ლოკი მაინც აუცილებლად თვლის სახელმწიფოს, რომელიც უფრო ქმედითად, თანმიმდევრულად და მიუკერძოებლად გა­ნახორციელებს სამართალს და დაიცავს ადამიანების უსაფრთხოებას, ვიდრე ეს ცალკეულ ადამიანებს ძალუძთ. ლოკისთვისაც სახელმწი­ფოს („სამოქალაქო მმართველობის“) შექმნა საზოგადოებრივი ხელ­შეკრულების შედეგია.

 

რაკი სამოქალაქო ხელისუფლების მანდატი შეზღუდულია, ლოკი კონკრეტულად ჩამოთვლის მის ფუნქციებს. სახელმწიფო შეიმუშავებს საერთო წესებს, რომლებიც ნებისმიერი კერძო ინდივიდის ან ჯგუფის

მოსაზრებაზე მაღლა დგას – ანუ კანონს; ის სჯის იმას, ვინც არღვევს საზოგადოების მიერ მიღებულ წესებს – ანუ აღასრულებს კანონს; დაბო­ლოს, ის იცავს საზოგადოებას გარე საფრთხისაგან – ანუ წყვეტს ომისა და მშვიდობის საკითხებს. დანარჩენი ინდივიდების საქმეა.

ადამიანებს შეუძლიათ გაწყვიტონ ხელშეკრულება და დაიბრუნონ თავიანთი უფლებები, თუ სახელმწიფო დამაკმაყოფილებლად არ შეას­რულებს თავის ფუნქციებს ან გადააჭარბებს თავის უფლებამოსილე­ბას. კერძოდ, ეს ეხება დესპოტურ მმართველობას, რომელიც ხელყოფს ადამიანის თავისუფლებას და ზღუდავს მის ძირეულ უფლებებს. ამი­ტომ ადამიანებს აქვთ უფლება, აუჯანყდნენ ტირანულ ხელისუფლებას.

 

ლოკის ნაშრომებში მოცემული ბევრი იდეა დღეს ანბანურ ჭეშმარი­ტებად მოჩანს, რადგან ლიბერალური დემოკრატია თითქმის საყოველ­თაოდაა აღიარებული პოლიტიკური ხელისუფლების აგების საუკეთესო მოდელად. მაგრამ თავისი დროისთვის ლოკის ნააზრევი პიონერული და უაღრესად თამამი იყო და მისი არგუმენტები კლასიკურად რჩება ლიბერალური დემოკრატიის ძირითადი პრინციპების გადმოსაცემად.

 

 

თავი II ბუნებითიმდგომარეობისშესახებ

 

იმისათვის, რომ სწორად გავიგოთ პოლიტიკური ძალაუფლე­ბა და მისი საწყისიდან გამოვიყვანოთ, უნდა განვიხილოთ ის მდგო­მარეობა, რომელშიც ყველა ადამიანი ბუნებრივად იმყოფება: რო­დესაც თითოეულს სრული თავისუფლება აქვს, ბუნების კანონების საზღვრებში თავად გადაწყვიტოს, რა აკეთოს – ისე მოექცეს თავის საკუთრებასა და სხვა ადამიანებს, როგორც თვითონ უნდა და საამი­სოდ არავის სთხოვოს ნებართვა და არავისზე იყოს დამოკიდებული.

 

ეს, ამავე დროს, თანასწორობის მდგომარეობაა, როდესაც ყო­ველგვარი ძალა და კანონის მიყენების უფლება გაწონასწორებუ­ლია და ისინი არავის აქვს სხვაზე მეტად მომადლებული.

 

სრულიად ცხადია, რომ ამ მდგომარეობაში ერთი და იმავე მოდგმისა და რან­გის ადამიანები, რომლებსაც ბუნებამ განურჩევლად მიანიჭა ყვე­ლა უპირატესობა და ერთი და იმავე უნარებით დააჯილდოვა, ასევე თანასწორნი უნდა იყვნენ ერთმანეთის მიმართ. არავინ არის ვინმეს მიერ დაქვემდებარებული ან დამორჩილებული, თუ ყველა მათგა­ნის საერთო უფალმა და ბატონმა თავისი ნების აშკარა გამოცხა­დებით ერთი მეორეზე მაღლა არ დააყენა და ნათლად და ცხადად არ განუსაზღვრა პირველს ბატონობისა და სუვერენობის უეჭველი უფლება.

 

ბუნებითი მდგომარეობის სა­მართავად არსებობს ბუნებითი კანონი, რომელიც ყველასათვის სა­ვალდებულოა, ხოლო გონება, რომელიც იგივე კანონია, ასწავლის ყველა ადამიანს, ვინც მას ყურს ათხოვებს, რომ რაკი ყოველი კაცი თავისუფალი და თანასწორია, არავის აქვს უფლება ხელყოს სხვი­სი სიცოცხლე, ჯანმრთელობა, თავისუფლება ან საკუთრება; რად­გან ყოველი კაცი ერთი ყოვლად ძლიერი და უსასრულოდ ბრძენი შემოქმედის შექმნილია; ერთი უზენაესი ბატონის მსახურია, მსოფ­ლიოში მისი განგებითა და მისი საქმის გასაკეთებლად მოვლენილი; ისინი ეკუთვნიან მას, ვისი შექმნილნიც არიან და უნდა იარსებონ მანამ, სანამ ესიამოვნება მას, და არა სხვა [ადამიანებს]. და, რაკი [ერთმანეთის] მსგავსი უნარი გვაქვს მომადლებული, რაკი ყველა­ნი თანაბრად ვინაწილებთ ბუნებით ერთობას, ვერ იარსებებს ისე­თი დაქვემდებარება ადამიანებს შორის, რომელიც ერთმანეთის გა­ნადგურების უფლებას მოგვცემდა, თითქოს ერთმანეთის იარაღად ვყოფილიყავით შექმნილნი, როგორც უფრო დაბალი რანგის ქმნი­ლებები არიან შექმნილნი ჩვენი [სარგებლისთვის]. როგორც თითო­ეულს მართებს, საკუთარი თავის შენარჩუნებაზე იზრუნოს და თა­ვისი ნებით არ წავიდეს ამ ცხოვრებიდან, იმავე მიზეზით, თუ ეს მისი საკუთარი სიცოცხლის დაცვას არ ეწინააღმდეგება, ყოველი კაცი დანარჩენი კაცობრიობის დაცვაზეც უნდა ზრუნავდეს და, თუ დამ­ნაშავის დასჯას არ შეეხება საქმე, არ ხელყოს ან ზიანი არ მიაყენოს სხვა ადამიანის სიცოცხლეს, ასევე ყოველივე იმას, რაც ხელს უწ­ყობს მეორე ადამიანის სიცოცხლის, თავისუფლების, სხეულის სიმ­რთელის ან ქონების შენარჩუნებას.

 

მაშასადამე, ბუნებით მდგომარეობაში ადამიანს შეიძლება ძალაუფლება ჰქონდეს მეორე ადამიანის მიმართ. მაგრამ თუნდაც ბოროტმოქმედი ჩაუვარდეს ხელში, კაცს არა აქვს მის მიმართ აბ­სოლუტური ან თვითნებური ძალაუფლება, ის ვერ მოექცევა მას სა­კუთარი გულფიცხი ვნებების ან ნება-სურვილის ყოველი კაპრიზის მიხედვით: მას შეუძლია, რომ მხოლოდ ისე აზღვევინოს დამნაშა­ვეს, როგორც ცივი გონებისა და სინდისის კარნახით მისი გადაცდე­ნის შესაფერისად ჩათვლის. [სასჯელის რაგვარობა] განისაზღვრება იმით, რაც საჭიროა ზარალის ანაზღაურებისა და შეკავებისათვის. რადგან მხოლოდ ეს ორი გამართლებაა, რითაც ადამიანმა შეიძლე­ბა კანონიერად მიაყენოს ზიანი მეორე ადამიანს ანუ აღასრულოს ის, რასაც სასჯელს ვეძახით. როცა ბოროტმოქმედი ბუნებით კანონს არღვევს, ამით ის აშკარას ხდის, რომ სხვა წესით ცხოვრობს, ვიდ­რე გონებისა და საყოველთაო თანასწორობის კანონია, რომელიც ღმერთმა ადამიანთა მოქმედებებს დაუდგინა ყველა მათგანის უსაფ­რთხოების უზრუნველსაყოფად. ამგვარად, ის კაცობრიობისთვის სახიფათო ხდება. იგი ასუსტებს და არღვევს იმ შეზღუდვებს, რაცადამიანებს ზიანისა და ძალადობისაგან იცავს, ეს კი მთელი [კაცთა] მოდგმის, ბუნებითი კანონით დაცული მისი მშვიდობისა და უსაფ­რთხოების წინააღმდეგ მიმართული მოქმედებაა. აქედან გამომდი­ნარე, ყოველ ადამიანს, მთელი საკაცობრიოს დაცვის უფლების ძალით, შეუძლია შეაკავოს, ხოლო თუ ეს აუცილებელია, გაანად­გუროს ყველა, ვინც მათ [კაცთა მოდგმის მშვიდობასა და უსაფრთ­ხოებას] საფრთხეს უქმნის, ესე იგი, ისეთი ზიანი მიაყენოს კანონის დამრღვევს, რომელიც მას ჩადენილს ანანებინებს.ამით ის მასაც და მის მაგალითზე სხვებსაც შეაკავებს იმისგან, რომ ასეთივე უმსგავ­სო ქმედება ჩაიდინონ. ამ შემთხვევაში და ამის საფუძველზე, ყოველ ადამიანს აქვს უფლება, დასაჯოს დამნაშავე და ბუნებითი კანონის აღმსრულებელი გახდეს.

ეჭვი არ მეპარება, რომ ბევრ ადამიანს ეს მოძღვრება მეტად უცნაურად მოეჩვენება. მაგრამ სანამ გამკიცხავენ, ვთხოვ, ერთ რა­მეში გამარკვიონ: რა უფლებით შეუძლია მთავარს ან სახელმწიფოს, სიკვდილით ან რაიმე სხვა ხერხით დასაჯოს უცხოელი დანაშაულის­თვის, რომელსაც ის მათ ქვეყანაში ჩაიდენს? აშკარაა, რომ მათი კა­ნონები, რომლებიც საკანონმდებლო ორგანოს განცხადებული ნე­ბით არის სანქცირებული, უცხოელზე არ ვრცელდება. ეს კანონები მასზე არ არის გათვლილი, და ეს უკანასკნელიც არ არის ვალდებუ­ლი მათ ყური ათხოვოს. საკანონმდებლო ორგანოს, რისი აქტითაც ეს კანონები ძალაშია ამ სახელმწიფოს ქვეშევრდომთა მიმართ, მის მიმართ ძალა არა აქვს. ის ხალხი, ვინც საფრანგეთში, ინგლისში თუ ჰოლანდიაში კანონებს ქმნის, ინდოელის თვალში მთელი დანარჩე­ნი მსოფლიოს მსგავსნი არიან, ანუ ის ადამიანები, ვისაც [მის მი­მართ] არავითარი სახელისუფლებო რწმუნება არა აქვთ. თუ არ დავუშვებთ, რომ არსებობს ბუნებითი კანონი, რისი ძალითაც ყო­ველ ადამიანს შეუძლია, დასაჯოს ყოველი გადაცდენა მის წინააღ­მდეგ, თუ ფხიზელი თვალით დაინახავს, რომ ასეთი რამე მოხდა – მაშინ ვერ ვხედავ, რის საფუძველზე შეუძლიათ ნებისმიერი ქვეყნის მმართველებს დასაჯონ სხვა ქვეყნიდან მოსული უცხოელი, რამეთუ მის მიმართ არა აქვთ მეტი ძალაუფლება გარდა იმისა, რაც ყოველ ადამიანს ბუნებრივად აქვს სხვათა მიმართ.

 

გარდა იმ დანაშაულისა, რაც კანონის დარღვევასა და გონე­ბის მართლზომიერი წესებიდან გადახვევაში მდგომარეობს, როდე­საც კაცი იმდენად გადაგვარდება, რომ ადამიანური ბუნების პრინ­ციპებზე იტყვის უარს და მავნე ქმნილებად იქცევა, ჩვეულებრივ, საქმე გვაქვს ზიანის მიყენებასთან, ანუ კანონის გადაცდენის შე­დეგად რომელიღაც პიროვნება ზარალდება. ამ შემთხვევაში და­ზარალებულს, გარდა იმისა, რომ, ყველა სხვა ადამიანის მსგავსად, დამნაშავის დასჯის უფლება აქვს, შეუძლია აგრეთვე ზარალი აინაზ­ღაუროს იმისგან, ვინც ზიანი მიაყენა. და ყველას, ვინც კი ამას სა­მართლიანად ჩათვლის, შეუძლია, გვერდში დაუდგეს დაზარალე­ბულს და დაეხმაროს მას, დაიბრუნოს ბოროტმოქმედისაგან იმდენი, რამდენიც აუნაზღაურებს განცდილ ზარალს.

 

           ჯონ ლოკი დიდი ადამიანი იყო, რადგან ამ ყველაფრის განხორციელებას და კანონების დაწერას უაღრესი თავდადება და შრომა სჭირდება. მე ფრიად აღვფრთოვანდი მის მიერ დაწერილი სხვადასხვა წესით. ერთ_ერთიც მაქვს განხილული ამ თემაში. სამწუხაროა, რომ დღეს ამ კანონებს ყურს არავინ ათხოვებს და წერენ უფრო საშინელ და საზარელ რაღაც-რაღაცებს. ლოკი ამბობს, რომ არავის აქვს იმის შესაძლებლობა, შელახონ  ადამიანის უფლებები და თუნდაც სიცოცლე წაართვან მას, იმიტომ რომ  იმ ქვეეყანაში სადაც არის ჩასული ტურისტი მოგზაური ან აშშ, თუ ჩაიდინა მან რაიმე ისეთი რაც არ ეპატიება, მაინცდამაინც სიკვდილით უნდა დაისაჯოს, ეს არ არის სწორი, იგი შემოქმედმა დაბადა და მხოლოდ მას შეუძლია განაგოს ამ უკანასკნელის ცხოვრება. მე სიამოვნებით გავითვალისწინებდი ასეთი დიდი ადამიანების შექმნილ უდიდეს: ნაწარმოებებს, კანონებს და აშშ. რადგან ისინი მართლაც იმსახურებენ, რომ ქვეყანა იყოს დაცული და ამდენი შრომა 21 საუკუნეშიც ვიღაცამ დააფასოს.ეს ყველაფერი იმდენად დახვეწილად და უნაკლოდ არის შექმნილი, რომ მე მასში ვერ შევიტან ერთ შესწორებასაც კი.მე ყოველთვის ვამბობდი და ვიტყვი, რომ ცხოვრებაში ერთხელ მოდიხარ და მაქსიმალურად უნდა დაიხარჯო, შენი ქვეყანა ააღორძინო, იყო პატრიოტი და განათელბული მრავალ სფეროში, რადგან მხოლოდ რაღაც კუთხით სწავლა ბევრს არაფერს მოგიტანს, ხოლო თუ ოდესმე გახდები დიდი ადამიანი და მოგიწევს ქვეყნის მართვა, იქნები სხვაზე დამოკიდებული და შენ ვერაფერს გადაწყვეტ შენით, მოგიწევს თავი დაუკრა ყველას. მაგრამ როცა ხარ სულით მებრძოლი, მაშინ ხალხსაც უყვარხარ და დიდ პატივს გცემენ, აი ამ დროს იქნები ღისეული ადამიანი და ვერასდროს დაგამარცხებს სხვა მმართველი სულ, რომ ოქროს ქისები არიგონ ხალხში.მესმის, რომ არსებობენ ის მხარეებიც რომელთაც, შენთვის ზიანის მოყენება უნდათ, მაგრამ ისინი ვერაფერს დაგიშავებენ რადგან მოდით შევადაროთ: 1 ადამიანს არ მოსწონხარ ხოლო 3 შენზე გიჟდება. რომელს უფრო დიდი ძალა აქვს ერთს თუ სამს? რათქმაუნდა სამს.რადგან ამ ცხოვრებაში ყოველთვის სიკეთე იმარჯვებს ბოროტებაზე ახლაც ასეა და შენ ვერაფერი დაგამარცხებს, იმიტომ, რომ როდესაც საზოგადოებას უყვარხარ, მათ თავიც შეუძლია გაწირონ შენთვის. ვიმედოვნებ, რომ თუ ოდესმე  ისეთი ადამიანები მოვლენ სათავეში,რომლებიც გაითვალისწინებენ განმანათლებების რჩევებს , შექმნიან ისეთ ძლიერ სახელმწიფოებს, რომლებზეც ჯერ არავის უოცნებია და კი არ დაწერენ  ახალ კანონებს და არ იტყვიან ნახე რა მაგარი რამე შევქმენიო, არა, ის ადამიანები რომელბიც იყვნენ განმანათლებლები, ფილოსოფოსები,მოაზროვნეები,მათ  აზრს გაითვალისწინებდნენ. ასე, რომ, როგორც ყოვლელთვის, ეს ასე არ მოხდა მაგრამ იმედი მაქვს, რომ დღეს გამოჩნედება ადამიანი ვინც მათი დატოვებული საგანძურის მეშვეობი ისწავლის და შეცვლის ყოველივეს. შეაფასებენ ასევე თითოეული მაღალი პირის განვლილ ცხოვრებას ისე, რომ მათ შეცდომებზე ისწავლონ ყოველივე, ეს კი დაეხმარეაბათ რომ შეიცნონ თავი, მათი ბიოგრაფიები, მიღწევები შეაფასონ და გააცნობიერონ.                                                                                                                                                             შენიშვნა:  ფილოსოფოსები, განმანათლებლები, ეს ისეთი თემაა, რომელზეც მრავალი რამ შეიძლება დაიწეროს, ვფიქრობ საინტერესო ნამუშევარი გამოვიდა.

 

 

თემაზე მუშაობდა: ლევან კიკილაშვილი.

 

კატეგორიები:

 

განათლება

 

View the full article

ლინკი
სოციალურ ქსელებში გაზიარება

შეუერთდი განხილვას

თქვენ შეგიძლიათ შექმნათ პოსტი ახლა და დარეგისტრირდეთ მოგვიანებით. თუ თქვენ გაქვთ ანგარიში, გაიარეთ ავტორიზაცია რათა დაპოსტოთ თქვენი ანგარიშით.

Guest
ამ თემაში პასუხის გაცემა

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • შექმენი...