planetanews Posted January 28, 2012 დარეპორტება გაზიარება Posted January 28, 2012 ტერიტორიული კონფლიქტების მოწესრიგება 2008 წლის აგვისტოს ომის შემდეგ კიდევ უფრო რთული ამოცანა გახდა ქართული მხარისთვის. დაშორიშორებულ მხარეებს შორის ურთიერთობის აღდგენა კონფლიქტის დაწყებიდან დღემდე განპირობებულია თბილისსა და მოსკოვს შორის არსებული დაძაბული ურთიერთობებით, რაც თავის მხრივ დამოკიდებულია შემდეგ გადამწყვეტ ფაქტორზე: საქართველოს, როგორც რეალურად დამოუკიდებელი სახელმწიფოს არსებობის და მისი საგარეო- პოლიტიკური ორიენტაციის პერსპექტივაზე. ზემოთ ნახსენები ფაქტორი კი დიდი ალბათობით გამომდინარეობს ზოგადად კავკასიის რეგიონის პოლიტიკური მომავლის საკითხიდან და ამდენად, ბუნებრივია თუ საქართველოს საგარეო პოლიტიკური ორიენტაცია რუსეთის ფედერაციაში განიხილება, როგორც სახელმწიფო ინტერესებისთვის საფრთხის შემცველი. სავარაუდოდ, რუსეთის პოლიტიკური ადმინისტრაცია შიშობს რომ თუ ხელიდან გაექცევა საქართველო, მას გაყვება მთლიანად კავკასია”. შესაბამისად, 90-იანი წლებიდან დღემდე მოსკოვმა შეგნებულად შეიმუშავა ისეთი გეოპოლიტიკური ცნება, როგორიცაა ერთიანი კავკასია და ერთმანეთისგან არ განასხვავებს სამხრეთ და ჩრდილოეთ კავკასიას, ხოლო აღნიშნული “ერთიანი კავკასიის” მართვის გასაღებად საქართველო დაასახელა, როგორც ამ “ერთობის გული”. ამდენად, გასაკვირი არ უნდა იყოს თუ მოსკოვსა და თბილისს შორის ურთიერთობის მთავარ თემად კვლავ რჩება საქართველოს ტერიტორიაზე ინსპირირებული კონფლიქტები. ეს უკანასკნელი უნდა განიხილებოდეს, როგორც რფ-ის ძირითადი საშუალება შეაფერხოს საქართველოს, როგორც “კავკასიის გულის” რეალურად დამოუკიდებელ სახელმწიფოდ ჩამოყალიბების პროცესი და უზრუნველყოს მისი დარჩენა რუსეთის პოლიტიკურ ფარვატერში. ამოწურულია თუ არა რუსეთთან ურთიერთობის პერსპექტივები? საქართველოს ხელისუფლებაში ედურად შევარდნაძის მოსვლა არ ყოფილა საქართველოს საგარეო პოლიტიკური ვექტორის მკვეთრი და დაუყოვნებლივი ცვლა დასავლეთისკენ. შევარდნაძის ინიციატივით საქართველო გაწევრიანდა დამოუკიდებელ სახელმწიფოთა თანამეგობრობაში, რომელიც უამრავი ექსპერტისა და ანალიტიკოსის აზრით იყო რუსეთის მცდელობა რაიმე ფორმით შეენარჩუნებინა გავლენა პოსტ-საბჭოთა სივრცეზე. აქვე უნდა აღინიშნოს რომ აფხაზეთის ომის დასრულებიდან რამდენიმე თვეში ქართულმა მხარემ თანხმობა განაცხადა და აფხაზეთის ტერიტორიაზე რუსი მშვიდობისმყოფელები შეიყვანა, თუმცა ექსპერტებს მიაჩნიათ რომ აღნიშნულის საჭიროება იმ დროისთვის არ ყოფილა. საპასუხო ადექვატურ ნაბიჯებს ქართული მხარე რუსეთისგან უშედეგოდ ელოდა. მაგალითისთვის: არ ყოფილა წინსწვალა ისეთი სტრატეგიული პრობლემების მოგვარების გზაზე როგორიცაა კონფლიქტები. სავარაუდოდ საქართველოსადმი რუსეთის ასეთი დამოკიდებლობა გახდა მიზეზი იმისა რომ ქართულმა მხარემ შეცვალა მიდგომები, დაიწყო საქართველოში დისლოცირებული რუსული სამხედრო ბაზების გაყვანაზე საუბარი, გადაიდგა მკვეთრი ნაბიჯები დასავლეთთან დაახლოებისა და ურთიერთობების გაღრმავების კუთხით. 2002-2003 წლებში წვრთნისა და აღჭურვის პროგრამაც დაიწყო. მალევე გამოიკვეთა რუსეთის უარყოფითი რეაქცია. დასავლურ სამყაროში ინტეგრაციის სურვილი სხვადასხვა აქტივობებშიც გამოიხატა. მაგალითისთის, სწორედ ამ პერიოდში დაიწყო საუბარი საქართველოს დასავლეთ-აღმოსავლეთის დამაკავშირებელი ალტერნატიული ენერგეტიკული დერეფნის ფუნქციაზე, რამაც უკვე დაძაბული ურთიერთობა რუსეთთან კიდევ უფრო გაამწვავა. რუსეთის ადმინისტრაციისთვის ალტერნატიული ენერგოდერეფანი სამხრეთ-კავკასიაში დამატებითი თავისტკივილი იყო. იმდენად, რამდენაც ეს ინიციატივა ანგრევდა მის მთავარ გეგმას ევროპისთვის ყოფილიყო ენერგორესურსების ერთადერთი და უალტერნატივო მიმწიდოდებელი. ასეთ პირობებში უნდა ვივარაუდოთ რომ რაიმე ცივილური არგუმენტის დაპირისპირება დამოუკიდებელი ქვეყნის ინიციატივაზე გახდეს დასავლური ოჯახის სრულფასოვანი წევრი საკმაოდ რთული აღმოჩნდა რუსეთისთვის. შესაბამისად სამხედრო პროვოკაცია ამ გზეზე საუკეთესო და უალტერნატივო საშუალებად რჩებოდა. ამ რეალობამ კულმინაციას 2008 წლის აგვისტოში მიაღწია. [ შეიძლება ითქვას, რომ საქართველოსთვის სატრანზიტო ქვეყნის ფუნქციის შეძენა არ გახდა ქვეყნის უსაფრთხოების ერთ-ერთი მთავარი გარანტია. გლობალური გეოპოლიტიკური დაპირისპირება, რომელიც მსოფლიოს თავისუფალი ენერგორესურსების გარშემო ვითარდება და, რომელშიც აქტიურადაა ჩართული რუსეთის ფედერაცია, ამ უკანასკნელისთვის მოწინააღმდეგეთა ბანაკში მყოფი საქართველოს სატრანზიტო ფუნქციის გაძლიერება წარმოადგენს დამატებით თავის ტკივილს, მით უფრო მაშინ თუ ღიად ვდეკლარირებთ რომ ესა თუ ის პროექტი მიმართულია “ვინმეს” წინააღმდეგ ] ამ დაპირისპირებამ 2008 წლის აგვისტოში რეალური ომის სახე მიიღო. შედეგად კი მივიღეთ დამატებით რამდენიმე ათასი იძულებით გადაადგილებული პირი, სეპარატისტული რეგიონების დამოუკიდებლობის აღიარება რუსეთის ფედერაციის მხრიდან, რუსეთთან დიპლომატიური ურთიერთობების გაწყვეტა, რუსული სამხედრო ბაზების ღია ყოფნა საქართველოსთვის ჩამოცილებულ ტერიტორიებზე და მრავალი სხვა “სიკეთე”. სეპარატისტული რეგიონების აღიარებით კი რუსეთის ფედერაციამ ნებაყოფლობით თქვა უარი საქართველოსთან ყველა “სავაჭრო” თემაზე. მან ასევე უარი თქვა აღნიშნული გზით ემართება სიტუაცია რეგიონში. ბუნებრივად ჩნდება კითხვა რა ბერკეტი რჩება რუსეთის პოლიტიკურ ადმინისტრაციას “კავკასიის გულის” სამართავად გარდა სამხედრო გზისა? აღნიშნულ სიტუაციაში შეგვიძლია დავასკვნათ რომ საქართველოსა და რუსეთის ფედერაციას შორის ურთიერთობების პერსპექტივა პრაქტიკულად ამოწურულია. კონფლიქტის ფართო, რეგიონალური კონტექსტი ანალიტიკურ წრეებში გავრცელებული მოსაზრება, თითქოს “რფ-ისთვის საქართველოს ოკუპირებული რეგიონების აღიარება დამატებითი თავის ტკივილია” არ შეიძლება ქმნიდეს სიტუაციის ჩვენდა სასიკეთოდ განვითარების ილუზიებს. იმდენად, რამდენადაც საქმე გვაქვს რუსეთის ისეთ სასიცოცხლო მნიშვნელობის თემასთან როგორიცაა – რუსეთი კავკასიაში. პრემიერ პუტინსა და მის თანამოაზრე სამხედრო ელიტის წარმომადგენლებს ღია წყაროებში არაერთხელ გაუჟღერებიათ პოზიცია რომ რუსეთის დაშლას მესამე ძალა ცდილობს და ის ამისთვის სწორედ ფედერაციის ყველაზე მოწყვლად რეგიონს ჩრდილო-კავკასიას იყენებს. მესამე ძალად კი ღიად სახელდება შეერთებული შტატები და დიდი ბრიტანეთი. [ბუნებრივია თუ რუსეთში საქართველოს მჭიდრო თანამშრომლობას შეერთებულ შტატებთან სწორედ აღნიშნულ კონტექსტში განიხილავენ და მას რფ-ის სახელმწიფო უსაფრთხოებისთვის დამანგრეველ საფრთხედ მიიჩნევენ] ამდენად, რუსეთის ფედერაცია კავკასიაში თავდაცვის პოზიციაში იმყოფება ისეთი სერიოზული გამოწვევის წინაშე, როგორიცაა მესამე ძალის მიერ ინსპირირებული ტერიტორიული სეპარატიზმის საფრთხე. კრემლის “შიშები” დიდი ალბათობით არ არის თითიდან გამოწოვილი. ჩეჩნეთის მოვლენებში აშკარად გამოჩნდა მესამე ძალა, რომელიც კონფლიქტს ფულითა და მებრძოლებით კვებავდა. ამასთან ერთად სიტუაციას კიდევ უფრო ართულებდა რუსული სამხედრო მანქანა, რომელიც ჩეჩნებზე ყიდდა და ყიდის იარაღს. მართალია, კრემლმა, პუტინის ხელისუფლებაში მოსვლის შემდეგ მოახერხა ჩეჩნეთში კონფლიქტის ლოკალიზაცია და არ დაუშვა მისი დიფუზია, მაგრამ “კონფლიქტი” შორს არ წასულა და იქვე დაღესტანში იპოვა ნოყიერი ნიადაგი. ელცინის რუსეთისგან განსხვავებით პუტინის რუსეთში დღეს ძალაუფლების კონსოლიდირება გაცილებით მაღალ ხარისხშია და კრემლი სავარაუდოდ ამ პრობლემის ლოკალიზებასაც შეძლებს, თუმცა როდემდე ეს გაუკრვეველია… ამავდროულად, 2014 წლის მოახლოებასთან ერთად სულ უფრო იზრდება რისკი იმისა, რომ დაძაბულობამ ჩრდილო-კავკასიაში ვაინახური ზონიდან ჩერქეზულ ზონაში გადაინაცვლოს (ადიღე, ყარაჩაი-ჩერქეზეთი, ყაბარდო, აფხაზეთი) აღნიშნულ ზონაში სიტუაცია რფ-ისთვის მართლაც არასახარბიელოა: 1. ჩეჩნური ზონისგან განსხვავებით ჩერქეზული არ არის ისეთივე იზოლირებული; 2. აქ პრობლემას ტერიტორიული სეპარატიზმი წარმოადგენს და არა ვაუნახური ზონის იატაკქვეშა დაჯგუფებების ისლამისტური ბუნება 3. ლეგენდა დიდი ჩერქეზეთის სახელმწიფოს შესახებ (რომლის აღდგენასაც მოითხოვენ) მოიცავს აღმოსავლეთ შავიზღვისპირეთს (აფხაზეთის ჩათვლით), კრასნოდარისა და სტავროპოლის მხარეებს; 4. დიდი ჩერქეზეთის აღდგენის იდეა განსაკუთრებით და საეჭვოდ ბოლო პერიოდში გააქტიურდა 5. იდეის იდეოლოგებისა და მხარდამჭერების დიდი ნაწილი (ადამიანური რესურსი) ცხოვრობს რუსეთის ფარგლებს გარეთ. 2005 წლის 3 ოქტომბრის სამხედრო აქციისას ბოევიკებმა დაიკავეს ქ. ნალჩიკი. ეს იმ პერიოდისთვის დაძაბულობის ერთგვარი კულმინაცია იყო, თუმცა 2009, 2010 და 2011 წლების სტატისკტიკა აჩვენებს რომ ყაბარდო-ბალყარეთში ცენტრსა და იატაქვეშეთს შორის დაპირისპირება სულ უფრო და უფრო იზრდება. ასეთ დროს ჩერქეზული ზონის, როგორც ყველაზე ნაკლებად იზოლირებული გეოგრაფიული არეალის ამოკეტვა რუსეთის სახელმწიფო ინტერესებისთვის გამართლებულ ტაქტიკურ ნაბიჯად უნდა შეფასდეს. აფხაზეთის ოკუპაცია დიდწილად მონაწილეობდა ამ “ამოკეტვის” პროცესში. სიტუაციის არასახარბიელო სცენარით განვითარების შემთხვევაში ჩერქეზულმა ზონამ აფხაზეთის სახით დაკარგა “ზურგი”, რომელიც თავის მხრივ ასრულებდა “მეკავშირის” ფუნქციას ზღვით თურქეთთან, სადაც ყველაზე მძლავრი ჩერქეზული დიასპორაა დისლოცირებული. უსაფრთხოების ფედერალური სამსახურის სასაზღვრო ნაწილების ჩაყენება აფხაზეთის საზღვარზე კიდევ უფრო ამყარებს აღნიშნულ პოზიციას, თუმცა ეს არ არის ერთადერთი “სიკეთე” რაც ამით რუსეთის პოლიტიკურმა ადმინისტრაციამ მიაღწია. რაც შეეხება ცხინვალის რეგიონს. აქ სიტუაცია შეიძლება ითქვას, რომ კრემლისთვის გაცილებით მარტივადაა. ეს უკანასკნელი (ცხინვალის რეგიონი) თავისი რთული გეოგრაფიული მდგომარების “წყალობით” თავადვე “უზრუნველყოფს” საკუთარი თავის იზოლირებას დანარჩენი სამყაროსგან, რაც ერთი-ორად უადვილებს მოსკოვს ანკლავის მართვას. აფხაზეთისგან განსხვავებით ცხინვალში საქმეს კიდევ უფრო აიოლებს რეგიონში მოსახლეობის სიმცირე, თუმცა ეს ერთადერთი განსხვავება არ არის ამ ორ ოკუპირებულ რეგიონს შორის. აფხაზური საზოგადოება აშკარად მაღალი ნაციონალური თვითშეგნებით გამოირჩევა, რაც სავარაუდოდ ღრმა ისტორიული და ფსიქოლოგიური ფაქტორებითაა განპირობებული. ანალიტიკოსთა აზრით აფხაზები ოსებისგან განსხვავებით თავს იმ მიწის შვილებად მიიჩნევენ რომელზეც ისინი დღემდე ცხოვრობენ. ოსურ საზოგადოებაში კი “ჩემი მიწისა” და “ნაციონალური მე”-ს განცდა ნაკლებად შეიმჩნევა. მათ ძალიან კარგად იციან თავიანთი, როგორც “ახალმოსახლეების” ისტორია საქართველოში. სავარაუდოდ, მათთვის სწორედ ამიტომ არ არის პრობლემა – უსიტყვოდ დაჰყვნენ მოსკოვის პოლიტიკურ დიქტატს, ნებისმიერ დროს დათმონ, ან გაყიდონ საკუთარი და დროებით ოკუპირებული რეგიონის პოლიტ. დამოუკიდებლობა. მართალია, ეს ერთ-ერთი მაგრამ მნიშვნელოვანი ფაქტორია, რომელიც ამ ეთნიკური ჯგუფის პოლიტიკურ აზროვნებას განაპირობებს. საერთო ჯამში მოსკოვის აქტიური მეცადინეობით ორივე ოკუპირებული რეგიონი სულ უფრო ემსგავსება რუსეთის ფედერაციის იმ ჩრდილო-კავკასიურ სუბიექტებს, რომლებიც პოლიტიკურადაც და ეკონომიკურადაც ბოლომდე მიბმულნი არიან ფედერაციის ცენტრალურ ბიუჯეტს, სადაც ფული ელიტის ჯიბეებში ილექება, ხოლო მოსახლეობის დიდი ნაწილი კვლავ სიღარიბეში რჩება. ასეთ პირობებში ელიტის წარმომადგენელთა მორჩილება თითქმის 100 პროცენტიანი გარანტიის ტოლფასია, თუმცა ამ ჭრილში საინტერესოა დე-ფაქტო აფხაზეთის ლიდერის სერგეი ბაღაფშის გარდაცვალების ბუნდოვანი ისტორია. ეს უკანასკნელი პრინციპში მოსკოვთან ტერიტორიული კონფლიქტის პირობებში გარდაიცვალა. ფაქტია, რომ მოსკოვი არ დაუშვებს აფხაზეთსა და ცხინვალის რეგიონის კონტროლიდან გასვლას, იმდენად, რამდენადაც: 1. კრემლი არ დაუშვებს აფხაზეთისა და ცხინვალის სახით ჩრდილო-კავკასიას მისცეს სეპარატიზმის წარმატების მაგალითები (ამიტომ მათი ეკონომიკა მუდმივად უნდა იყოს ასკეტური გათვლების) 2. აფხაზეთი არ უნდა იქცეს სოჭის კონკურენტ ზღვისპირა კურორტად, ის მუდმივად უნდა იყოს რუსეთის საშუალო და კიდევ უფრო დაბალი ფენის წარმომადგენელთა ხელმისაწვდომ დასასვენებელ ზონად 3. აფხაზეთმა სულ ცოტა 2014 წლამდე უნდა უზრუნველყოს ზამთრის სოჭის ოლიმიადის მშვიდობიანი ჩატარება (არ დაუშვას ჩერქეზული ზონის ღიაობა) 4. ცხინვალის რეგიონი უნდა დარჩეს, საქართველოს გულში შემოჭრილი “რუსული სამხედრო ბაზა”, როგორც სამხედრო და პოლიტიკური ზეწოლის საუკეთესო საშუალებაა. ზოგადად, სამხრეთ კავკასიაში და კონკრეტულად საქართველოში რუსეთის პოლიტიკის განხილვა ფართო რეგიონალური კონტექსტიდან ამოგლეჯილად ძალზედ რთულია, იმდენად რამდენადაც რუსეთის პოლიტიკა ამ დიდი რეგიონის (კასპიის და შავი ზღვის ერთიანი რეგიონი) მიმართ წარმოადგენს მჭიდროდ დაკავშირებულ კომპონენტთა ერთობლიობას, სადაც ნებისმიერი სერიოზული ცვლილება კონსტრუქციის რღვევას გამოიწვევს. ტერიტორიული კონფლიქტების აღდგენის საკითხი ქვეყნის პრიორიტეტულ საკითხთა ნუსხაში ქვეყნის სათავეში მოსული ნებისმიერი ხელისუფლების პრიორიტეტთა ნუსხაში ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენის საკითხი ავტომატურად დაიკავებს ადგილს, თუმცა მმართველ გუნდს მოუწევს გაითვალისწინოს კონფლიქტის გლობალური კონტექსტი. ასევე, გათვალისწინებულ უნდა იქნას ისიც რომ 2008 წლის აგვისტოს ომის შედეგად რუსეთის ფედერაციამ საბოლოოდ და სამართლიანად დაიმსახურა ქართველი ხალხის გაუცხოება და საკუთარი სურვილით დაკარგა საქართველოზე ზემოქმედების შედარებით “რბილი” ბერკეტები. მოკლევადიან პერსპექტივაში რუსეთის მხრიდან განმეორებითი აგრესიის საფრთხე შეიძლება ითქვას რომ თავიდან აცილებულია, თუმცა საფრთხე ამა თუ იმ ხარისხით მუდმივად იარსებებს. ამავე დროს, პოლიტიკურ დონეზე გაკეთებულია განცხადება რომ საქართველო არ შეურიგდება ტერიტორიების დათმობას და აღნიშნულის დეკლარირება მუდმივად უნდა გაგრძელდეს, თუმცა ეს უკანასკნელი სრულებითაც არ ნიშნავს რომ ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენა პრიორიტეტულ საკითხთა ნუსხის სათავეში მოექცეს. კონფლიქტის გლობალური ჭრილი და რუსეთთან ურთიერთობების პერსპექტივის ზედაპირული ანალიზიც კი ცხადყოფს რომ მოკლევადიან პერსპექტივაში ოკუპირებული რეგიონების დაბრუნება საქართველოს იურისდიქციაში არარეალურია. დროებით უკონტროლო რეგიონებში რუსულმა პოლიტიკურმა და ეკონომიკურმა დიქტატმა სეპარატისტულ რეგიონთა მმართველი ელიტის პოლიტიკური დამოუკიდებლობის ხარისხი ნულოვან ნიშნულზე დაიყვანა. რუსული პროპაგანდისტული მანქანა საინფორმაციო-ფსიქოლოგიური აქციებით აქტიურად აგრძელებს და კვლავ გააგრძელებს დაშორიშორებულ ქართულ-აფხაზურ, ქართულ-ოსურ მხარეებს შორის სიძულვილისა და ზიზღის თესვას. სიტუაციას ისიც ართულებს, რომ ხელოვნურად ინსპირირებულ პოლიტიკურ კონფლიქტში ეთნიკური კომპონენტი საკმაოდ მაღალი ხარისხით ფიგურირებს. და ამის ჯიუტად უარყოფა არცერთი მხარისთვის არ არის მომგებიანი. პრაქტიკულად, მივიღეთ სიტუაცია როდესაც რუსეთის პოლიტიკურ და ფინანსურ ნემსზე ჩამოკიდებული სეპარატისტთა ელიტა უახლოეს თვალსაწიერ მომავალში ვერ გაბედავს გამოხატოს ქართულ მხარესთან ღია (ფარული?) დიალოგის სურვილი. ქვეყნის წინაშე არსებული პოლიტიკური, სოციალური თუ ეკონომიკური გამოწვევების პირობებში კი ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენის საკითხისადმი სპეციფიკური პროექტების განხორციელება დამატებით ადამიანურ და ფინანსურ რესურს წაართმევს სახელმწიფოს. აღნიშნული რესურსის გაღებამ ასეთ უპერსპექტივო სიტუაციაში შესაძლოა ზემოთ ჩამოთვლილი გამოწვევები რეალურ მუქარებად აქციოს. უპრიანი იქნება ხელისუფლებამ საერთაშორისო არენაზე ხმამაღლა და დამაჯერებლად მოახდინოს იმის დეკლარირება, რომ ის იმყოფება თავდაცვით მდგომარეობაში რუსეთის ფედერაციასთან და რომ ტერიტორიული კონფლიქტის მოგვარების ერთადერთ მექანიზმს მხოლოდ და მხოლოდ მშვიდობიან გზაში ხედავს. პარალელურად ადექვატურად უნდა უპასუხოს ქვეყნის წინაშე არსებულ ეკონომიკური ხასიათის გამოწვევებს. განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია საქართველოს ტერიტორიაზე მცხოვრები იძულებით გადაადგილებული პირებისთვის ღირსეული სოციალური და ეკონომიკური პირობების შექმნა. კონფლიქტების რეგულირების საკითხის, როგორც სახელმწიფო პოლიტიკის უმთავრეს პრიორიტეტზე დროებით უარის ხმამაღლა თქმა უნდა კომპენსირდეს სავარაუდო აქტივობებით: • დროულად უნდა განხორციელდეს საინფორმაციო-ფსიქოლოგიური აქციები ოკუპირებულ რეგიონში დარჩენილი მოსახლების მიმართ; • არასამთავრობო სექტორისთვის ნდობის აღდგენისა და ინტეგრაციული პროექტების განხორციელების გზაზე უნდა მოიხსნას ყველა ხელისშემშლელი ფაქტორი • არასამთავრობო სექტორს უნდა მიეცეს საშუალება მარტივად განახორციელოს პროექტები, რომლებიც გამსჭვალულია კონფლიქტის ტრანსფორმაციის სურვილით • განხორციელდეს სპეცსამსახურის კომპონენტის გაძლიერება / დაიწყოს ოკუპირებული რეგიონის მმართველი ელიტის წარმომადგენლებთან საიდუმლო კონტაქტების დამყარება; • მაქსიმალურად უზრუნველოს საერთაშორისო ორგანიზაციების ფინანსური რესურსის მონაწილეობა ინტეგრაციული პროექტების განხორციელებისთვის. საბოლოო ჯამში ხელისუფლებამ უარი უნდა თქვას ტერიტორიული პრობლემის მოგვარების ამბიციურ, მოკლევადიან პერსპექტივაზე და ყველა სახის რესურსი გადაანაწილოს გრძელვადიანი მოქმედებისთვის. კონფლიქტების რეგულირების საკითხის, როგორც სახელმწიფო პოლიტიკის უმთავრეს პრიორიტეტზე დროებით უარის ხმამაღლა დეკლარირების და აღნიშნული პოლიტიკის პრაქტიკაში განხორციელების შემთხვევაშიც რუსეთის მხრიდან ახალი სამხედრო აგრესიის საფრთხე მაინც იარსებებს. იმდენად, რამდენადაც საქართველოს ტერიტორიაზე კონფლიქტების ინსპირირება იყო და რჩება რუსეთის ფედერაციის იმპერიული და გეოპოლიტიკური ინტერესების უზრუნველყოფის საშუალებად. “Неужели не узнаете? А между тем многие находят, что я поразительно похож на своего отца” იხილეთ tabula.geზე Quote ლინკი სოციალურ ქსელებში გაზიარება More sharing options...
Recommended Posts