Jump to content
Planeta.Ge

იაპონური მანგა დასავლურ სცენაზე


Recommended Posts

##image#7270#0#და­ბა­დე­ბის თა­რი­ღი: 10.03.1976

 

 სქე­სი: მამ­რო­ბი­თი

 

პრო­ფე­სია: ქო­რე­ოგ­რა­ფი, მო­ცეკ­ვა­ვე

 

ჟან­რი: კრი­ტი­კო­სე­ბის აზ­რით – თა­ნა­მედ­რო­ვე ცეკ­ვა; თვი­თონ – კა­ტე­გო­რი­უ­ლად უარ­ყოფს

 

მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი ჯილ­დო­ე­ბი:

 

სა­უ­კე­თე­სო ბელ­გი­ე­ლი მო­ზარ­დი მო­ცეკ­ვა­ვე 1995; Prix Nijinski, 2002; სა­უ­კე­თე­სო ქო­რე­ოგ­რა­ფი Movimentos, 2004; Critics’ Choice 2008; KAIROS, 2009

 

„მხო­ლოდ იმ ღმერთს ვი­წა­მებ­დი, რო­მელ­მაც ცეკ­ვა იცის”.  

ფრიდ­რიხ ნიც­შე

 

„ხე­ლო­ვა­ნის მთა­ვა­რი სურ­ვი­ლი თვით­გა­მო­ხატ­ვაა. რაც თა­ვი მახ­სოვს, ვხა­ტავ­დი. ნელ-ნე­ლა მივ­ხვდი, რომ თვით­გა­მო­ხატ­ვა უფ­რო სო­ცი­ა­ლუ­რად მსურ­და. ინ­ტე­რაქ­ცია ჩემ­თვის ძა­ლი­ან მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია. ხატ­ვა მარ­ტო­სუ­ლი ხე­ლოვ­ნე­ბაა. ამას­თა­ნა­ვე, მთე­ლი ჩე­მი სხე­უ­ლი მოძ­რა­ო­ბას ით­ხოვ­და. ამი­ტომ 16 წლის ასაკ­ში ცეკ­ვა და­ვიწ­ყე. აღარ ვხა­ტავ, მაგ­რამ ჩემს დად­გმებს მა­ინც ეს­კი­ზე­ბად აღ­ვიქ­ვამ”, – მე­უბ­ნე­ბა ჩე­მი რეს­პონ­დენ­ტი თა­ვი­სი ახა­ლი დად­გმის, „ტე­ზუ­კას” ავ­სტრი­ულ პრე­მი­ე­რამ­დე რამ­დე­ნი­მე სა­ა­თით ად­რე.

 

ცეკ­ვით პირ­ვე­ლად 13 წლის ასაკ­ში, ქე­ით ბუ­შის მუ­სი­კა­ლუ­რი კლი­პის – Wuthering Height – ნახ­ვის შემ­დეგ და­ინ­ტე­რეს­და.

 

19 წლი­სამ ბელ­გი­ა­ში, ცეკ­ვის სკო­ლა­ში ჩა­ა­ბა­რა. ამას მოჰ­ყვა სა­ერ­თა­შო­რი­სო ჯილ­დო­ე­ბი და აღი­ა­რე­ბა, ერ­თობ­ლი­ვი პრო­ექ­ტე­ბი ფლა­მენ­კოს ოს­ტატ მა­რია პა­ხეს­თან, ქო­რე­ოგ­რაფ აკ­რამ ხან­თან, ბრი­ტა­ნელ მო­ქან­და­კე ენ­ტო­ნი გორ­მლის­თან.

 

თა­ვის ბო­ლო დად­გმას 35 წლის ნა­ხევ­რად ბელ­გი­ე­ლი, ნა­ხევ­რად მა­რო­კო­ე­ლი ქო­რე­ოგ­რა­ფი, სი­დი ლარ­ბი შერ­კა­უი ანი­მა­ტორ­სა და მან­გე­ბის ავ­ტორს, „ია­პო­ნელ დის­ნე­იდ” წო­დე­ბულ ოსა­მუ ტე­ზუ­კას უძ­ღვნის.

 

ორ­მოქ­მე­დე­ბი­ან დად­გმა­ში, რო­მელ­შიც 11 მო­ცეკ­ვა­ვე, 3 მუ­სი­კო­სი და 1 კა­ლიგ­რა­ფის­ტი მო­ნა­წი­ლე­ო­ბენ, მოქ­მე­დე­ბა სამ პა­რა­ლე­ლურ დრო­სა და გან­ზო­მი­ლე­ბა­ში ვი­თარ­დე­ბა. ოსა­მუ ტე­ზუ­კას მან­გე­ბის პერ­სო­ნა­ჟე­ბის, თა­ვად ტე­ზუ­კა­სა და ია­პო­ნი­ა­ში შარ­შან მომ­ხდა­რი ცუ­ნა­მის ის­ტო­რი­ე­ბი ერ­თმა­ნეთს ეპი­ზო­დუ­რად ენაც­ვლე­ბა და, სა­ბო­ლო­ოდ, ერ­თმა­ნეთ­ში გარ­და­მა­ვალ, სი­ურ­რე­ა­ლის­ტუ­რი ელე­მენ­ტე­ბის სინ­თე­ზად იკ­ვრე­ბა.

 

სინ­თე­ზუ­რია ყვე­ლა­ფე­რი – სი­უ­ჟე­ტი, შეს­რუ­ლე­ბის სტი­ლი, მუ­სი­კა­ლუ­რი და ვი­ზუ­ა­ლუ­რი გა­ფორ­მე­ბა. მოქ­მე­დე­ბა ტე­ზუ­კას პერ­სო­ნა­ჟე­ბის მი­თო­ლო­გი­უ­რი სამ­ყა­რო­დან აწ­მყო დრო­ში და უკან – ავ­ტო­რის ეპო­ქა­ში, ქო­რე­ოგ­რა­ფია კი სცე­ნი­დან ვი­დე­ო­ა­ნი­მა­ცი­ა­სა და კა­ლიგ­რა­ფი­ულ ინ­სტა­ლა­ცი­ებ­ში ინაც­ვლებს.

 

„ორი გან­ზო­მი­ლე­ბა აღარ მყოფ­ნი­და, ამი­ტომ ცეკ­ვა და­ვიწ­ყე. ცეკ­ვა­ში სწო­რედ ის მომ­წონს, რომ სუ­რა­თის აღ­საქ­მე­ლად გა­ნუწ­ყვეტ­ლივ მოძ­რა­ო­ბაა სა­ჭი­რო. თა­ნაც, ერ­თდრო­უ­ლად, ფან­ქა­რიც და მხატ­ვა­რიც თა­ვად ხარ. ცეკ­ვა დრო­ე­ბი­თი ნა­ხა­ტია, რო­მე­ლიც მოძ­რა­ო­ბის დას­რუ­ლე­ბის­თა­ნა­ვე ქრე­ბა და ყო­ვე­ლი წარ­მოდ­გე­ნი­სას ახ­ლი­დან იქ­მნე­ბა”, – მიხ­სნის შერ­კა­უი.

 

##image#7271#1#სწო­რედ ასე­თია „ტე­ზუ­კას” სამ­ყა­როც – რო­მე­ლიც მხო­ლოდ ერ­თი წა­მით ცოც­ხლობს, არ გა­აჩ­ნია მო­მა­ვა­ლი, რად­გან ყო­ველ წამს კვდე­ბა. გარ­და­ი­სა­ხე­ბა, მაგ­რამ არა­სო­დეს მე­ორ­დე­ბა. ფე­რა­დი, ჯა­დოს­ნუ­რი, ის­ტო­რი­უ­ლი თუ ტე­ზუ­კას მან­გე­ბის პერ­სო­ნა­ჟე­ბით სავ­სე – მაგ­რამ მა­ინც რე­ა­ლუ­რი სამ­ყა­რო, სა­დაც ბუ­ნე­ბის და­მან­გრე­ვე­ლი სტი­ქია გა­ნურ­ჩევ­ლად ყვე­ლა­ფერს ანად­გუ­რებს და, შე­სა­ბა­მი­სად, ყო­ვე­ლი დე­ტა­ლი თა­ნაბ­რად მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი ხდე­ბა. ყვე­ლა­ფე­რი ერთ სიბ­რტყე­ზე ლაგ­დე­ბა და რო­გორც დრო­ის, ისე­ვე ნა­რა­ტი­ვის დრა­მა­ტურ­გი­უ­ლი თან­მიმ­დევ­რუ­ლო­ბა აზრს კარ­გავს. აზრს კარ­გა­ვენ „და­დე­ბი­თი” და „უარ­ყო­ფი­თი” პერ­სო­ნა­ჟე­ბიც, უფ­რო სწო­რად, ერ­თმა­ნეთს ემ­სგავ­სე­ბი­ან და მა­თი ამ­ბი­ვა­ლენ­ტუ­რო­ბა კი­დევ უფ­რო თვალ­ში­სა­ცე­მი ხდე­ბა. არ არ­სე­ბობს არც მარ­თა­ლი, არც დამ­ნა­შა­ვე, რად­გან აქ არა­ფე­რია ერ­თმნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი და მო­რა­ლის­ტუ­რი; რო­გორც, მა­გა­ლი­თად, „ატო­მი” – ტე­ზუ­კას მან­გე­ბი­სა და შერ­კა­უ­ის დად­გმის ერთ-ერ­თი ცენ­ტრა­ლუ­რი პერ­სო­ნა­ჟი – რო­ბო­ტი ბი­ჭუ­ნა, დე­და­მი­წა­ზე სა­მარ­თლი­ა­ნო­ბას იცავს, მაგ­რამ მი­სი მე­ქა­ნიზ­მი ატო­მურ ენერ­გი­ა­ზე მუ­შა­ობს – რაც „ატომს”, ამავ­დრო­უ­ლად, კა­ცობ­რი­ო­ბის­თვის სა­ხი­ფა­თო არ­სე­ბად აქ­ცევს.

 

ამ­ბი­ვა­ლენ­ტუ­რო­ბა, რო­მე­ლიც არა მხო­ლოდ „ატო­მი­სა” და, ზო­გა­დად, ტე­ზუ­კას შე­მოქ­მე­დე­ბის­თვის, არა­მედ მთლი­ა­ნად ია­პო­ნუ­რი კულ­ტუ­რის­თვი­საა და­მა­ხა­სი­ა­თე­ბე­ლი, სი­დი ლარ­ბის თქმით, მას გან­სა­კუთ­რე­ბით იზი­დავს. „აქ არ არ­სე­ბო­ბენ „კარ­გი და ცუ­დი ბი­ჭე­ბი” – ორი­ვე პერ­სო­ნა­ჟი რა­ღა­ცის თქმას ცდი­ლობს და ხში­რად ირ­კვე­ვა, რომ ორი­ვე მარ­თა­ლია; მე­ტიც – ისი­ნი ერ­თმა­ნეთს ჰგვა­ნან. ეს და­სავ­ლუ­რი აზ­როვ­ნე­ბის­გან ძა­ლი­ან გან­სხვავ­დე­ბა. შე­საძ­ლოა, ამ­გვა­რი მსოფ­ლმხედ­ვე­ლო­ბა ია­პო­ნე­ლე­ბის რთუ­ლი ის­ტო­რი­ი­და­ნაც გა­მომ­დი­ნა­რე­ობს – ერ­თი მხრივ, მე­ო­რე მსოფ­ლიო ომ­ში მო­უ­ლოდ­ნე­ლი და­მარ­ცხე­ბი­სა და უეც­რად „არას­წო­რი ერის” ამ­პლუ­ა­ში წარ­მო­ჩე­ნა. მე­ო­რე მხრივ, „არას­წო­რი საქ­ცი­ე­ლი” მათ მი­მართ: ჰი­რო­ში­მა და ატო­მუ­რი პრობ­ლე­მა. მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია, თუ რო­გორ ხდე­ბა მჩაგ­ვრე­ლი ჩაგ­რუ­ლი და რამ­დე­ნად შო­კის­მომ­გვრე­ლია ეს გარ­და­ტე­ხა”.

 

თა­ნა­მედ­რო­ვე ხე­ლოვ­ნე­ბა თა­ვის­თა­ვად კულ­ტუ­რის დე­მოკ­რა­ტი­ზა­ცი­ას (ე.წ. მა­ღა­ლი და და­ბა­ლი, ანუ „ბულ­ვა­რუ­ლი” ხე­ლოვ­ნე­ბის გა­თა­ნაბ­რე­ბას), ანუ ჰო­რი­ზონ­ტა­ლუ­რო­ბას გუ­ლის­ხმობს. თა­ნა­მედ­რო­ვე ცეკ­ვა, 20-ია­ნი წლე­ბის და­საწ­ყის­ში, ტრა­დი­ცი­უ­ლი ბა­ლე­ტის მკაც­რი ჩარ­ჩო­ე­ბის­გან გა­თა­ვი­სუფ­ლე­ბის მცდე­ლო­ბა იყო, რო­მელ­საც სა­ფუძ­ვე­ლი აი­სი­დო­რა დუნ­კან­მა, მარ­თა გრე­ჰემ­მა, ფრან­სუა დელ­სარ­ტმა და სხვებ­მა ჩა­უ­ყა­რეს. მიმ­დი­ნა­რე­ო­ბას, რო­მე­ლიც თით­ქოს ჩა­ნა­სახ­ში­ვე სტი­ლის, იმ­პრო­ვი­ზა­ცი­ი­სა და სინ­თე­ზის სრულ თა­ვი­სუფ­ლე­ბას გუ­ლის­ხმობს, სი­დი ლარ­ბი შერ­კა­უი სა­კუ­თარ შე­მოქ­მე­დე­ბას კა­ტე­გო­რი­უ­ლად არ მი­ა­კუთ­ვნებს:

 

„ბელ­გი­ა­ში, ცეკ­ვის სკო­ლა­ში, გვე­უბ­ნე­ბოდ­ნენ, რომ გა­მო­ხატ­ვის სა­კუ­თა­რი ხერ­ხე­ბი უნ­და გვე­პო­ვა. არ მეს­მის, რა­ტომ არ შე­იძ­ლე­ბა გა­ვა­კე­თო ის, რა­საც თუნ­დაც პი­ნა ან ფორ­სა­ი­ტი აკე­თებ­დნენ?! გვიკ­რძა­ლავ­დნენ ყვე­ლა­ფერს, რაც ჩვე­ნამ­დე გა­კე­თე­ბუ­ლა. სა­ბო­ლოო ჯამ­ში, ჩვენ­თვის აღარც არა­ფე­რია დარ­ჩე­ნი­ლი. უნ­და ვყო­ფი­ლი­ყა­ვით უმოძ­რა­ო­ბის მთე­ლი თა­ო­ბა, რად­გან მოძ­რა­ო­ბის უფ­ლე­ბა უბ­რა­ლოდ ჩა­მოგ­ვარ­თვეს! პრობ­ლე­მა ისაა, რომ თა­ნა­მედ­რო­ვე ხე­ლოვ­ნე­ბა ინ­დი­ვი­დის წა­მო­წე­ვას ცდი­ლობს, რაც კო­ლექ­ტი­უ­რი მუ­შა­ო­ბის ##image#7272#1#სტრუქ­ტუ­რას ანად­გუ­რებს. და­სავ­ლუ­რი ხე­ლოვ­ნე­ბა ზედ­მე­ტად ამ­პარ­ტავ­ნუ­ლია.

 

ის, რომ სა­კუ­თა­რი სტი­ლი მაქვს, არ ნიშ­ნავს, რომ რა­ი­მე ჩე­მი მო­გო­ნი­ლია. ყვე­ლა­ფე­რი რა­ღა­ცის გავ­ლე­ნით არის შექ­მნი­ლი. თა­ნა­მედ­რო­ვე ხე­ლოვ­ნე­ბა­შიც არ­სე­ბობს ტრა­დი­ცია, მა­გა­ლი­თად, ბელ­გი­უ­რი ქო­რე­ოგ­რა­ფი­ის, რო­გო­რი­ცაა ან­ნე ტე­რე­ზა დე კრე­ეს­მა­კე­რის შე­მოქ­მე­დე­ბა. ტე­რე­ზა­ზე, თა­ვის მხრივ, გავ­ლე­ნა ტრი­შა ბრა­უნ­მა იქო­ნია, ეს უწ­ყვე­ტი ჯაჭ­ვია. მე მხო­ლოდ ამ გა­ერ­თი­ა­ნე­ბის ნა­წი­ლი ვარ. ამი­ტომ არ მიყ­ვარს, რო­დე­საც თა­ნა­მედ­რო­ვე არ­ტისტს მი­წო­დე­ბენ, შეზ­ღუდ­ვად მეჩ­ვე­ნე­ბა”.

 

„და­სავ­ლუ­რი ამ­პარ­ტავ­ნე­ბის” დაძ­ლე­ვის სა­შუ­ა­ლე­ბად სი­დი ლარ­ბი შერ­კა­უი კო­ლა­ბო­რა­ცი­ას მი­იჩ­ნევს. სწო­რედ ამი­ტომ მოს­წონს მის­გან სრუ­ლი­ად გან­სხვა­ვე­ბულ ჟან­რებ­სა და სფე­რო­ებ­ში მოღ­ვა­წე ხე­ლო­ვა­ნებ­თან თა­ნამ­შრომ­ლო­ბა. ქო­რე­ოგ­რა­ფე­ბი­სა და მო­ცეკ­ვა­ვე­ე­ბის გარ­და, მო­ქან­და­კე­ებ­თან, მომ­ღერ­ლებ­თან, მხატ­ვრებ­თან და შა­ო­ლი­ნელ ბე­რებ­თან ერ­თა­დაც კი უმუ­შა­ვია. მო­ქან­და­კე ენ­ტო­ნი გორ­მლის­თან და ბუ­დისტ ბე­რებ­თან ერ­თად შექ­მნი­ლი Sutra-ს ქო­რე­ოგ­რა­ფია ბე­რე­ბის საბ­რძო­ლო ხე­ლოვ­ნე­ბა­თა ძი­რი­თად სა­ხე­ო­ბებს – კუნგ ფუ­სა და ტაი ჩის ეყ­რდნო­ბა. სწო­რედ შა­ო­ლი­ნე­ლი ბე­რე­ბის ცხოვ­რე­ბის სტი­ლი მი­აჩ­ნია სი­დი ლარ­ბის კო­ლა­ბო­რა­ცი­ის იდე­ა­ლურ მო­დე­ლად: „სა­ნამ დად­გმა­ზე მუ­შა­ო­ბას და­ვიწ­ყებ­დით, ჩი­ნეთ­ში, ბე­რებ­თან ერ­თად ვცხოვ­რობ­დი. პირ­ვე­ლად მოვ­ხვდი კო­მუ­ნის­ტურ ქვე­ყა­ნა­სა და, მით უმე­ტეს, ტა­ძარ­ში. ჩე­მი და­სავ­ლუ­რი აზ­როვ­ნე­ბით, მი­მაჩ­ნდა, რომ იქ ყვე­ლა­ნი „ტვინ­გა­მო­რეც­ხი­ლე­ბი” უნ­და ყო­ფი­ლიყ­ვნენ. სი­ნამ­დვი­ლე­ში, ცხოვ­რე­ბი­სე­უ­ლი გაკ­ვე­თი­ლი მი­ვი­ღე, თუ რო­გორ უნ­და ითა­ნამ­შრომ­ლონ ადა­მი­ა­ნებ­მა. ბე­რე­ბი მთე­ლი დღის მან­ძილ­ზე ერ­თად მუ­შა­ობ­დნენ, სა­ღა­მოს კი ყვე­ლა გან­მარ­ტო­ე­ბა­ში ის­ვე­ნებ­და. ეს სრუ­ლი­ად სა­წი­ნა­აღ­მდე­გოა იმი­სა, რა­საც და­სავ­ლეთ­ში ვა­კე­თებთ – მარ­ტო­სუ­ლე­ბი ვართ ჩვენს შე­მოქ­მე­დე­ბა­ში. და­სავ­ლეთ­ში ხალ­ხი ძი­რი­თა­დად პი­რა­დი კე­თილ­დღე­ო­ბის­თვის იბ­რძვის. იქ კი ყვე­ლა­ფე­რი კო­ლექ­ტი­ვის­თვის კეთ­დე­ბა. მი­ზა­ნი გა­აჩ­ნი­ათ. სწო­რედ მი­ზა­ნი დავ­კარ­გეთ და­სავ­ლეთ­ში. მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი ისაა, თუ რას გას­ცემ და არა ის, რას იღებ. ესაა ტე­ზუ­კას პრინ­ცი­პიც.

 

სწო­რედ ამი­ტომ, ჩე­მი ბო­ლო დად­გმის მთა­ვა­რი მი­ზა­ნია, დარ­ბა­ზი­დან გა­სულ­მა მა­ყუ­რე­ბელ­მა ტე­ზუ­კას წიგ­ნე­ბის ყიდ­ვა მო­ინ­დო­მოს, – ამ­ბობს შერ­კა­უი, – მას „მან­გას მა­მამ­თა­ვარს” უწო­დე­ბენ, თით­ქმის ჟან­რის ფუ­ძემ­დე­ბე­ლია. იმ­დე­ნად ტა­ბუ­ი­რე­ბულ თე­მებს გა­ნი­ხი­ლავ­და, რომ მი­სი ნა­მუ­შევ­რე­ბი ხალ­ხის­თვის ხში­რად შო­კის­მომ­გვრე­ლიც კი იყო, თუმ­ცა ტე­ზუ­კას მი­ზა­ნი მკით­ხველ­ში არა შო­კის, ##image#7273#1#არა­მედ მსჯე­ლო­ბის პრო­ვო­ცი­რე­ბა გახ­ლდათ.

 

ხში­რად მსაყ­ვე­დუ­რო­ბენ, რომ ჩემს დად­გმა­სა და ტე­ზუ­კას მან­გებ­ში ზედ­მე­ტად ბევ­რი ძა­ლა­დო­ბის სცე­ნაა. უკაც­რა­ვად, მაგ­რამ სამ­ყა­როც ასე­თი­ვე სას­ტი­კი და ძა­ლა­დო­ბით აღ­სავ­სეა… ტე­ზუ­კა გულ­წრფე­ლია, ამი­ტო­მა­ცაა მას­თან ძა­ლა­დო­ბა.

 

ხალ­ხი რა­ტომ­ღაც კო­მიქ­სებს სე­რი­ო­ზუ­ლად არ აღიქ­ვამს, ტე­ზუ­კაც მი­ვიწ­ყე­ბუ­ლია. არა­და, არ­სე­ბობს მთე­ლი თა­ო­ბა, რომ­ლის ცნო­ბი­ე­რე­ბაც კო­მიქ­სებ­მა და ანი­მემ ჩა­მო­ა­ყა­ლი­ბა.

 

ზოგ მა­ყუ­რე­ბელს სა­ერ­თოდ არა­ფე­რი სმე­ნია ტე­ზუ­კას შე­სა­ხებ, ზო­გი კი მის შე­მოქ­მე­დე­ბას ჩემ­ზე უკეთ იც­ნობს. ამი­ტომ რა­ღაც ისე­თი უნ­და გა­მე­კე­თე­ბი­ნა, რაც მათ­თვი­საც აღ­მო­ჩე­ნა იქ­ნე­ბო­და. ბედ­ნი­ე­რი ვარ, თუ­კი ეს მო­ვა­ხერ­ხე”.

 

 

 

იხილეთ tabula.geზე

ლინკი
სოციალურ ქსელებში გაზიარება

Guest
ამ თემაში პასუხის გაცემა

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • შექმენი...